Miltä näyttää ugandalainen koti, ja miltä tuntuu astua sinne sisälle? Martinniemen koulun luokanosaan oli pystytetty ja sisustettu afrikkalainen asumus, johon lisää lämpöä hohkasi lämpöpatteri. Tunnelmaa toivat afrikkalaiset esineet. Toisissa luokissa saattoi tutustua yli kymmeneen muuhun maahan.
Martinniemen koululla vietettiin huikeat kaksi päivää kansainvälisissä tunnelmissa viime viikon lopulla. Matkalle eri maihin ja kulttuureihin päästiin omalla koululla. Oppilaat olivat jo aiemmin valmistelleet ja rakentaneet yhdessä opettajien kanssa luokkiin eri maista kertovia näyttelyitä, joissa esillä oli kuvia, esittelyjä, piirustuksia, matkamuistoja ja vaatteita. Osa tavaroista oli tuotu kodeista. Oppilaat olivat kuvanneet maiden esittelyjä myös videoille.
Espanjasta kertovaan luokkaan oli katettu herkkupöytä, josta sai maistella sikäläisiä naposteltavia tai tuoksutella mausteita. Islannin näyttelyssä tarjolla oli Skyr-rahkaa.
Kiertomatka maailmalle ‑teema tarjosi paljon tiedon etsimistä, yhdessä tekemistä ja elämyksiä. Marja-Liisa Härmän 2B-luokka oli loihtinut omana esityksenään katsauksen Norjaa. Luokkaa koristivat lammasmaskotit, kalaverkko kalakuvineen, kultamitaliseinä ja vanhat sukset – oppilaat arvelivat, että niilläkin norjalaiset kahmisivat olympiamitaleita.
Selena, Into, Olavi, Veera, Leon, Aliisa, Ilona, Beeda, Eveliina, Pinja ja Taimi pohdiskelivat mitkä maat tai asiat jäivät eniten mieleen. Yksi suosituimmista maista oli Islanti, jonka upea luonto ja video tulivuorenpurkauksesta ihastuttivat. Muita jänniä tuttavuuksia tarjosivat muiden muassa Kreikka ja Intia. Matkamuistot ja intialaiset puukengät ja sari-vaate olivat jäivät mieleen. Myös piipahdus mini-Ugandassa oli kiva kokemus. Tanskasta kertovassa näyttelyssä oli rakennettu legoista hieno kaupunki. Australian teeman puitteissa päästiin pomppimaan kenguruhyppyjä.
Monet luokan oppilaat kertoivat matkustaneensa ihan oikeastikin jo useissa maissa. Tosin nyt korona-aikana ei ole matkoja tehty.
– Siinäkin mielessä tämä teema sopi hienosti nyt ohjelmaamme, kertoi opettaja Aila Saastamoinen.
Jos oppilaat olivat innoissaan ja hymyssä suin maailmanympärysmatkasta, myös opettajat olivat tyytyväisiä teemaan. Matkaa rakentaessa päästiin toteuttamaan yhteistyössä ja vastuullisesti pitempää, monipuolista projektia.
Martinniemen koulu haki ja sai Oulun kaupungilta kouluille myönnettävää määrärahaa Kiertomatka maailmalle ‑projektin toteuttamiseen monialaisen oppimiskokonaisuuden eli MOK:in puitteissa.
– Toki koulullamme tehdään erilaisia teemajuttuja, ja MOK kuuluu opetussuunnitelmaan, mutta saadun avustuksen turvin meillä oli mahdollisuus toteuttaa projekti laajemmin ja tehdä sitä varten myös pieniä hankintoja, kertoi Aila Saastamoinen.
Tutustu Rantapohjan tilaustarjouksiin tästä.