Kaupan liiton jäsenkyselyn mukaan kolmannes kaupoista odottaa joulumyynnin kasvavan tänä vuonna viime vuoteen verrattuna. Merkittävä peruste näkemykseen on koronapandemian rajoitusten purkaminen. Juuri tällä hetkellä yleisenä toiveena on tietenkin se, että viime aikoina kasvanut tartuntojen määrä saataisiin laskuun.
Joulu merkitsee kotitalouksille merkittäviä taloudellisia panostuksia. Rahaa kuluu lahjojen lisäksi ruokaan ja muihin valmisteluihin ja joillakin mahdollisesti matkoihinkin.
Kaupan liiton mukaan viime vuoden joulukuussa koko vähittäiskaupan arvonlisäverollinen myynti oli noin 5 miljardia euroa eli 1 110 euroa jokaista Suomessa asuvaa 15−85-vuotiasta kohti. Kotitaloutta kohti joulukuun myynti oli 1 810 euroa.
Joulusesongin tuoma arvonlisäverollisen myynnin lisäys kuukausikeskiarvon päälle oli noin 810 miljoonaa euroa joulukuussa 2020. Joulusesongin tuoma myynnin lisäys oli siis 178 euroa jokaista Suomessa asuvaa 15−85-vuotiasta kohti ja 290 euroa kotitaloutta kohti.
Ei olekaan lainkaan yhdentekevää, miten kuluttajat suuntaavat joulun ajan kasvaneen kulutuksensa. Esimerkiksi Rantapohjan alueella joulusesongin aiheuttama kulutuksen lisäys on karkeasti laskien jopa lähes 6 miljoonaa euroa kotitalouksien määrän perusteella laskien.
Rantapohjan tänään alkava joulukampanja pyrkii kannustamaan tekemään jouluhankinnat paikallisesti. Kuluttaja pääsee mukaan satojen eurojen arvoiseen alueelliseen arvontaan ja samalla hän tukee paikallista elinvoimaa.
Ja lahjanhan ei tarvitse olla aina tavara. Lahjaksi voi hankkia myös paikallisen palvelun. Miten olisi hieronta, kuntosalikortti tai kotisiivous. Paljonkohan maksaisi lumitöiden teko täksi talveksi?
Tutustu Rantapohjan tilaustarjouksiin tästä.