Kunnan perustehtävä koulutuksen ja sivistyspalveluiden järjestäjänä korostuu entisestään hyvinvointialueiden toteutuessa. Oppivelvollisuuden laajentumisen myötä kunnalle tulee uusia tehtäviä ja velvoitteita, varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen järjestämisen lisäksi.
Opetusministeriön ja Kuntaliiton taholta kuntia patistetaankin tunnistamaan tulevaisuuden tilannekuva ajoissa, luomaan kestäviä rakenteita, tekemään yhteistyötä lähikuntien kanssa ja etsimään ratkaisuja ja toimintamalleja oppilaiden yhdenvertaisen aseman ja opetuksen turvaamiseksi.
Iin kunnassa varhaiskasvatuksen ja koulutuksen tilannekuva on tunnistettu ja tulevaisuuteen suuntaava tiekartta ratkaisuineen esitetään palveluverkkoselvityksessä vuoteen 2025. Kuntastrategiaan pohjaten alakouluissa toteutetaan opetusta palvelutarpeen mukaisesti alueellisesti kyläkoulumallilla. Eteläisessä Iissä väestökehitys on ollut kasvussa ja lapsiperheitä muuttaa luonnonläheiseen Iihin. Alakoululaisia, yht. 897 oppilasta, opiskelee viidessä kyläkoulussa (Ojakylä, Alaranta, Pohjois-Ii, Asema ja Jakku) sekä Haminan alakoulussa.
Varhaiskasvatuksen kysynnän kasvu edellyttää myös pikaisesti uuden päiväkodin rakentamista.
Valitettavasti kunnan pohjoisosassa Kuivaniemessä ja Olhavassa väestökehitys on ollut vuosia laskeva ja muutos näkyy oppilasmäärien vähenemisenä ja oppilaskohtaisten kustannusten kasvuna. Alueella toimii kaksi alakoulua, vaikka oppilaita riittäisi korkeintaan yhteen kouluun, syksyllä 2022 Kuivaniemessä on 55 ja Olhavassa 21 oppilasta.
Pienen koulun yhdysluokkaopetuksessa on toki omat etunsa, kuten eri-ikäisten yhteistyö ja sosiaalisten taitojen kehittyminen. Mutta kun vuosiluokkia yhdistetään, jopa 3 vuosiluokkaa yhteen kuten Olhavassa, tutkijat näkevät monia pedagogisia sudenkuoppia verrattuna erillisluokkiin. Ongelmaksi muodostuu ajankäyttö, oppitunti pitää jakaa eri vuosiluokkien kesken, eikä kaikkia tavoitteita ehdi opettaa. Opettajat kokevat, että opetus jää pinnalliseksi ja oppilaat puolestaan kaipaavat opettajilta lisäaikaa.
Vuorovuosijärjestelmä taas voi vaikeuttaa oppimista, kun osa joutuu opiskelemaan aineita väärässä järjestyksessä. Valinnaisuutta ei ole, ikätovereita on vähän, samanikäisten ryhmätyötaidot jäävät vähiin ja aineenopettajien käyttö on vähäistä. Opetuksen eriyttäminen ja oppilashuollon järjestäminen on vaikeaa koska lisäresursseja ei ole käytettävissä. Opettajien taidot ja jaksaminen ovat koetuksella. Lakkauttamisen pelko on koko ajan läsnä.
Olhavan koulun pieni oppilasmäärä on ollut selvitysten kohteena, jo vuodesta 2015. Kunnanvaltuusto päätti 7.12.2020 talousarviokokouksessaan enemmistön päätöksellä (19/13) koulun ja Tenavatuvan lakkauttamisesta syksyllä 2022. Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta lakkautti päätösvaltaansa kuuluvana Tenavatuvan kokouksessaan 7.10.2021 ja esitti Olhavan koulun lakkauttamista kunnanhallitukselle ja kunnanvaltuustolle. Koulun lakkauttamisesta päättää kunnanvaltuusto.
Kuntapäättäjät tekevät päätöksensä viranhaltijoiden virkavastuulla valmistelemien päätösesitysten ja lainmukaisten asiasisältöjen pohjalta. Meidän valtuutettujen tulee pyrkiä pois tunnepohjaisista mielipiteistä ja perustaa päätöksemme faktoihin ja tutkimustietoon.
Tahtotilana on turvata pohjoisen alueen lasten laadullinen opetus, riittävä oppilasmäärä ja Kuivaniemen yhtenäiskoulun toiminnan jatkuvuus. Kestävä ratkaisu on kaikkien etu, silloin myös vanhemmat ja kuntaan muuttavat perheet voivat luottaa, että kunnan pohjoisessa osassa lapset saavat opetusta Kuivaniemen kyläkoulussa. Alakoulun lapsimäärä lisääntyy Olhavan koulun lakkauttamisen myötä 76 oppilaaseen. Yläkoulun osalta oppilasmäärä laskee radikaalisti, syksyllä 2022 oppilaita on enää 48, seuraavana vuonna 36 jne. Siksi Simon koulun kanssa aloitettuja neuvotteluja yhteistyövaihtoehdoista onkin syytä jatkaa.
Opettajien hyvinvointi on paras tae oppilaiden hyvinvoinnille. Kunnanhallitus vastaa johdonmukaisesta työnantaja- ja henkilöstöpolitiikasta. Keskeinen kysymys on, miten henkilöstövoimavarat kohdennetaan uudelleen talouden muutoksissa? Miten henkilöstön saatavuus ja työnantajakuvan kehittyminen turvataan? Meidän päättäjien ja johtavien luottamushenkilöiden on syytä muistaa, että henkilöstön hyvinvointi on olennainen osa kunnan menestymistä.
Aila Paaso, KT, kunnanvaltuutettu, opetus- ja varhaiskasvatuslautakunnan jäsen, kunnanhallituksen varajäsen, Vihreät (sit.)