Asuntojen videoesittelyt ovat yleistyneet sitä mukaa kun tekniikka on mahdollistanut videoiden striimauksen. Videoesittely on kuitenkin saanut jo kaksikin tuoreempaa kilpailijaa, joista varsinkin live-esittely saattaa olla tulevaisuuden tapa tutustua myynnissä oleviin asuntoihin. Aloitetaan kuitenkin uusiin tekniikoihin tutustuminen 3D-virtuaaliesittelyistä.
– 3D-kameralla tehtävät virtuaaliesittelyt yleistyvät samaan tahtiin kuin esittelyn tekemiseen tarvittavat erikoiskameratkin. Kamerat ovat vielä kalliita, joten moni välittäjä käyttää esittelyiden tekoon ammattikuvaajia, Suomen Kiinteistönvälittäjät ry:n toimitusjohtaja Jussi Mannerberg kertoo.
Virtuaaliesittely on siis se ensi vilkaisulta valokuvalta näyttävä tekniikka, joka mahdollistaa kuvan kääntelyn ja kuvassa paikasta toiseen hyppelyn. Joissain virtuaaliesittelyissä on mukana jopa mittanauha, jolla voi jo virtuaaliesittelyvaiheessa tarkistaa, sopiiko oma sohva esiteltävään asuntoon. Virtuaaliesittely syntyi sillä ajatuksella, että esittelyitä katsottaisiin virtuaalilasit päässä, ikään kuin esiteltävässä asunnossa seisoen ja liikkuen.
– Tällainen esittely on erittäin toimiva työkalu esimerkiksi kohteissa, jotka sijaitsevat kaukana tai joihin on vaikea päästä. Kohteet voivat olla vaikka saarimökkejä tai sijaita ulkomailla, Mannerberg taustoittaa.
Virtuaalisesti voi siis tehdä ensikatselun, jonka perusteella sitten päättää, kannattaako varata lentoliput tai vuokrata vene.
– Perinteisistä kuvista kohteita ei aina hahmota. Virtuaaliesittely on erinomainen korvike paikan päällä käymiselle.
Virtuaaliesittelyiden yleistymistä rajoittaa tarvittavaan teknologiaan kohdistuva kova kysyntä. Erikoiskameroiden kysyntä pomppasi maailmanlaajuisesti, kun kaikilla alkoi yllättäen tarve esitellä kohteitaan etänä. Erikoiskamera on välitysliikkeelle iso investointi, joten yleensä sen hankkimista edeltää harkinta siitä, onko liikkeellä sen tyyppisiä kohteita, joiden esittelyssä siitä on hyötyä.
3D-kuvassa katsoja näkee todella kaikkialle. Osa kohteista saattaa näyttää siinä jopa huonommalta kuin tavallisissa kuvissa, joista voi aina rajata esimerkiksi pursuavan pyykkivuoren pois. Virtuaaliesittely vaatii siis myös kohteen myyjältä panostusta esittelyyn.
– Välittäjän pitää miettiä, onko virtuaaliesittely myyjän etu. Ostaja tietysti hakee unelmia, asuntoa sellaisena kuin se voisi parhaimmillaan olla. Tähän liittyen esittelytekniikkana yleistyy myös kohteiden virtuaalikalustus, Mannerberg lisää.
Virtuaalikalustus sopii ainakin tyhjillään oleville ja uudiskohteille. Virtuaalikalustus pyrkii samaan kuin asuntojen stailaajat. Ammattilaisen käsissä kuvista voidaan häivyttää nykyisen omistajan kulahtanut sisustus ja näyttää kohde sellaisena, millainen se voisi kevyellä laitolla olla.
Aivan kaikkien kohteiden myynnissä uusia tekniikoita ei ehkä kannata hyödyntää.
– Esimerkiksi yksiön esittelyssä virtuaali- tai videoesittely voi usein olla pelkkä turha kustannus. Kohteen näkee yleensä hyvin jo perinteisestä kuvasta.
Asuntojen esittelyihin ei riitä pelkkä nykytekniikka. Asuntojen välitys on palveluammatti, jossa merkitystä on henkilöillä ja heidän välisillään kemioilla. Asuntoesittelyiden uusin tekniikka on yhdistelmä näitä molempia. Huhtikuussa 2020 Suomessa alkoivat yleistyä live-esittelyt. Niissä välittäjä tai välittäjät ovat paikan päällä kohteessa, mutta yleisö osallistuu esittelyyn reaaliajassa, vaikka kotisohvalta käsin.
Live-esittelyissä hyödynnetään myös webinaarien tekniikkaa. Yleisö voi lähettää esittelyn aikana välittäjälle kysymyksiä, joihin välittäjä vastaa. Usein kuvaaminen ja kysymysten käsittely käytännössä edellyttää, että kohdetta esittelee kaksi välittäjää.
– On sellainen olo, että tämä voisi olla asunnonvälityksen tulevaisuutta. Tätä voitaisiin hyödyntää pidemmälle. Live-esittelyssä yleisö saa enemmän kuin virtuaaliesittelyssä, Mannerberg näkee.
Live-esittelyä tekevä välittäjä voi napsauttaa kameran päälle jo hyvissä ajoin ennen kohteelle saapumista ja kuvata esimerkiksi lähestymisen, pihan, rappujen nousun ja niin edelleen. Halutessaan välittäjä voi tallentaa lähetyksen, jotta sitä pääsee katsomaan myös esittelyn jälkeen.
– Live-esittelyn tekniikkaa voi hyödyntää myös siten, että välittäjä voi jopa antaa alustavia hinta-arvioita oman asuntonsa myynnistä kiinnostuneille etänä. Heidän tarvitsee vain näyttää asunto välittäjälle puhelimensa videokameran välityksellä.
Tässä kohtaa pitää kuitenkin muistaa lain velvoitteet kuten selonottovelvollisuus eli välittäjän tulee käydä asunnossa paikan päällä ennen myynnin aloittamista.
Joka tapauksessa live-esittely antaa myös välittäjälle mahdollisuuksia tehdä työtään eli ymmärtää asiakkaan tarpeet. Live-esittelyssä ollaan jo hyvin lähellä videoneuvottelua. Mannerberg ei kuitenkaan usko tekniikan korvaavan oikeita tapaamisia.
– Kyllä ammattilainen haluaa edelleen asiakkaansa tavata. Se on tärkeää puolin ja toisin. Välittäjällä on suuri vastuu, oikeassa tapaamisessa hän voi luontevasti käydä läpi kaikki prosessiin liittyvät asiat. Asiakkaan kannalta taas kyseessä on isot rahat, usein koko omaisuus.