Väyläviraston investointiohjelmassa vuosille 2021–2029 pohjoisen Suomen kohteet ovat jäämässä kokonaan vaille huomiota. Oulun kaupunkiseudun kunnat antoivat yhteisen erittäin kriittisen lausunnon suunnitelmista. Lausunnossaan kunnat nostivat esille Liminka-Oulu kaksoisraiteen toteuttamisen sekä Oulun aseman ja ratapihan kehittämisen ja Valtatien 4:n kehittämisen Pohjois-Suomen osalta.
Nelostien lisäksi Rantapohjan alueella, varsinkin Jäälissä ja Kiimingissä, on pitkään odotettu Kuusamontien nelikaistaistamishankkeen edistymistä. Nyt ei hyvältä näytä, sillä hanketta ei näy investointiohjelmassa, eikä kuntien lausuntokaan nosta sitä esille, vaikka tie mainitaankin Oulun omassa laajemmassa näkökulmassa kärkihankkeiden takana.
Kuusamontien kehittämistä käsiteltiin investointiohjelman valmistelussa, mutta se jäi kaikesta huolimatta ohjelman ulkopuolelle, kuten kaikki muutkin Oulun seudun ja Pohjois-Suomen tärkeiksi näkemät kohteet. Kuusamontien leventäminen on sekä ELY:n että Oulun kaupungin hankelistalla, mutta ELY:n mukaan jatkosuunnittelu vaatii noin 450 000 euron rahoituksen.
Kiiminkiläinen kansanedustaja, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen, Pekka Aittakumpu (kesk.) myöntää, että invenstointiohjelma jäi luonnosvaiheessa kovin tyhjäksi Pohjois-Suomen ja Oulun seudun osalta.
– Olen painottanut eri kokoontumisissa ja kannanotoissa sitä, että myös Kuusamontien leventäminen pitää olla mukana ohjelmassa. Toivon ja koetan yhdessä muiden kanssa parhaani, jotta luonnosta muutetaan tasapainoisempaan suuntaan. Valitettavasti tämä ei ole vielä tässä vaiheessa saanut riittävästi poliittista tukea eikä Oulun kaupunkikaan nähnyt asiaa niin tärkeäksi, että se olisi nostettu tähän seudun kannanottoon.
Hän muistuttaa, että investointohjelmaa päivitetään vuosittain. Lopulta eduskunta päättää väyläverkon isoista investointihankkeista talousarviokäsittelyn yhteydessä.
Myös Iissä ollaan erityisen huolissaan nelostien kehittämisen jättämisestä väyläverkon investointiohjelman ulkopuolelle. Iin kunnanhallitus hyväksyi kunnan lausunnon Väyläviraston investointiehdotuksista maanantaisessa kokouksessaan.
Iin kunnan lausunnossa todetaan, että valtatie 4:n kehittäminen Iin keskustaajaman alueella tulisi olla investointiohjelman kohde, jolla parannettaisiin elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä, työmatkaliikenteen tarpeita ja liikenneturvallisuutta. Nelostien kehittämisen lausutaan olevan merkittävää myös valtakunnallisesti koko pohjoiselle Suomelle elinkeinoelämän ja saavutettavuuden kannalta. Iin lausunnossa otetaan kantaa myös rataverkon kehittämisen puolesta Oulun pohjoispuolella erityisesti Oulun ja Kemin välillä.
Iin kunnanjohtaja Ari Alatossavan mukaan lausuntoa tullaan täydentämään vielä yhdellä kappaleella, jossa halutaan korostaa, että Suomen tulisi hyödyntää EU:n tarjoamia rahoitusmahdollisuuksia rauta- ja maantieverkon parantamiseen.
– Kyllähän tästä väyläverkon luonnoksesta ollaan huolissaan. Nykyinen ehdotus lupaa niin Iille, Oulun seudulle kuin koko Pohjois-Suomellekin hyvin vähän, tiivistää Alatossava.
Useiden kuntien yhteisessä lausunnossa todetaan, että Oulun kaupunkiseudun merkitys Pohjois-Suomen talouselämälle sekä kansalliseen ja kansainväliseen saavutettavuuteen on merkittävä ja sen tulee näkyä alueelle kohdistuvissa väyläverkon investoinneissa. Oulun kaupunginjohtaja Päivi Laajala kertoo, että nyt annetun lausunnon sisältö perustuu seudun kuntien ja Oulun kaupunginhallituksen kanssa käytyyn keskusteluun ja linjauksiin.
– Olemme olleet yhteydessä ministeriin, Väylävirastoon ja kansanedustajiin ja pyrkineet laaja-alaisesti kertomaan Pohjois-Suomen tärkeimmistä väylähankkeista. Nyt kannanotossa halusimme korostaa merkityksellisiä väyliä saavutettavuuden osalta, Laajala kertoo.
Teksti: Terhi Ojala, Teea Tunturi