Tämä kesä tarjosi kovaa keskustelua ja merkittäviä EU-päätöksiä Suomen luonnonvarojen käyttöä koskien. Näyttää siltä, että varsinkin komissio on varsin kovakourainen runnoessaan keskitettyä ohjausta yli jäsenmaiden.
Kesän superviikot alkoivat päätöksillä EU:n yhteisestä maatalouspolitiikasta. Maatalous on ala, jossa EU on perinteisesti isäntä ja jäsenvaltiot joutuvat toimimaan hyvin tiukan eurooppalaisen lainsäädännön puristuksessa. Parhaillaan lausuntokierroksella oleva kansallinen maatalouspolitiikan ohjelma vaatii vielä komission hyväksynnän.
Maatalouspolitiikkaan on käytettävissä suurin piirtein nykyisenkaltainen rahamäärä vuosille 2023–2027. Kovin meteli on noussut siitä, käytetäänkö tästä riittävästi ilmasto- ja ympäristötyöhön. Maatalousyrittäjät tinkivät käytännössä 25 % tuloistaan ilmaston ja luonnon hyväksi. Mielestäni osuus on erittäin mittava ja arvostuksen ansaitseva.
EU:n vaikutusvalta metsiemme hoitoon on sen sijaan ollut verraten pieni, mutta nyt on toinen ääni kellossa. EU:ssa on selviä pyrkimyksiä isännäksi metsiimme. Tämä on käynyt ilmi kesän poliittisissa väännöissä ilmasto- ja energiapolitiikasta sekä luonnonsuojelusta.
Suomi ja Ruotsi ovat ottaneet ison roolin puolustaessaan kansallista metsäpolitiikkaa. Metsien rooli ja merkitys vaihtelee suuresti jäsenmaiden välillä. Jossain metsät ovat meikäläisittäin puistoja, jossain peltojen ja metsien raja on häilyvä, kun puiden keskellä viljellään maata. Pelkona on, että vahva EU:n ote pakottaisi kaikki yhteen muottiin.
Pohjoismaiden metsätalouden malli on tuonut kansalle hyvinvointia ja kasvattanut maailman mittakaavassa ennätykselliset hiilinielut. Pohjolassa on pitkään ymmärretty, että kestävä metsänhoito tarvitsee taloudelliset kannusteet ja metsien terveydestä on pidettävä huolta.
Suomestakin on huudettu EU:n apua turvaamaan metsäluonnon monimuotoisuutta. Tässä kyllä itseluottamus rakoilee pahasti. Metsänhoidon menetelmiä kehitetään koko ajan luontoystävällisemmäksi. EU:n byrokratia ei tähän lisäarvoa tuo.
Tämän vuoksi valmisteilla olevan EU:n metsästrategian suureksi kysymykseksi on noussut se, millaista valtaa EU ja jäsenmaat käyttävät. Komission nuiva linja oikeni metsämaiden vahvan edunvalvonnan ansiosta, mutta selvästi jotain jäi hampaankoloon. Suomen hallituksen onkin tulevan talven aikana oltava tarkkana ja jämäkkänä, jottei metsävalta livahda Brysselin kabinetteihin.
EU:n päättäjät ovat kiinnostuneita metsistämme osittain rahan ja vallan vuoksi. Raha liittyy EU:n kunnianhimoiseen ilmastopolitiikkaan. Ilmastoneutraaliksi pääseminen on työn ja tuskan takana monessa Keski-Euroopan kivihiilivetoisessa maassa. Suomessa tilanne on paljon parempi erinomaisesta metsänkasvusta johtuen. Niinpä metsien hiilinielut ovat rahanarvoista tavaraa ilmastopolitiikan kustannusten jaossa. Halu on kova sosialisoida metsänhoidon saavutuksemme koko EU:n hyväksi.
Valtapelissä näen yhteyden EU:n tiivistymisen ja vihreän kehityksen välillä. Brysselissä tavoitellaan maailmanlaajuista johtajuutta kestävässä kehityksessä. Se on tavoitteena hyvä, mutta kääntyy itseään vastaan, jos tätä käytetään Troijan hevosena keskusjohtoisuuden lisäämiseksi.
Ilmasto- ja ympäristötyössä EU:n roolina olkoon viisaiden ja tieteeseen pohjautuvien velvoitteiden asettaminen. Miten asiat käytännössä tehdään, jääköön valtioiden harteille. Viisaus asuu yleensä siellä, missä asioita ihan oikeasti tehdään.
Juha Marttila, MTK:n puheenjohtaja
Kuva: Jaana Kankaanpää