Useimmista Suomen kirkoista löytyy Mannerheimin Suomen äideille osoittama päiväkäsky vuodelta 1942. Mannerheim myönsi siinä äideille Vapaudenristin. Pellot odottivat kyntäjiä ja kylväjiä, mutta moni oli kiinni rintamalla tai ei palaisi koskaan.
Naiset, lapset ja ikäihmiset kotona tekivät yhdessä sen, mikä oli pakko, vaikka rintaa puristi pelko ja suru. Uutiset sodista, etenkin tilastot, unohtavat usein omaiset. Ylipäällikkö lähestyi lämpimin sanoin näitä kotona olevia.
Mannerheim kirjoitti Suomen äideille: ”Te olette kehdosta alkaen kasvattaneet sen polven, jonka ansiosta maa on vapaa. Parhaillaan käytävän vapaustaistelumme aikana – miestenne taistellessa rintamalla – Te kasvatatte kodeissa isänmaalle uutta polvea, jonka sallittakoon viljellä ja rakentaa tätä maata rauhallisemmissa oloissa kuin mitä nykyinen polvi on saanut tehdä. — Töin ja rukouksin Te olette näinä taistelun vuosina tukeneet puolustusvartiossa seisovia poikianne ja tyttäriänne. —Tahdon tänä päivänä erikseen lausua tervehdykseni ja syvän osanottoni niille Suomen äideille, joiden rakkaimmat sankareina ovat uhranneet henkensä isänmaan ja sen tulevaisuuden puolesta. Kaikkien teidän työnne on ja on ollut kansamme taisteluissa arvioimattoman suuri ja uhrinne mittaamaton.”
Moni veteraani on kertonut rintamalle kotoa tulleista kirjeistä kostunein silmin. Viestit välittivät tiedon, että kotona rukoiltiin heidän puolestaan. Nuo esirukoukset ovat kutsuneet Herran väkevät voimat kannattelemaan siellä, mihin omat kädet eivät yltäneet.
Äitienpäivän evankeliumissa Jeesus rohkaisee rukoilemaan rohkeasti ja luottamaan siihen, että rukoukseen vastataan: ”Pyytäkää, niin teille annetaan. Etsikää, niin te löydätte. Kolkuttakaa, niin teille avataan.”
Rukous on ihmisen ensimmäinen äidinkieli. Jumalanpalveluksen Herra Armahda-laulu muistuttaa Jumalan kansan katkeamattomasta rukouksesta, sillä sen sisältö on sanoja suurempi. Se merkitsee: Käänny puoleeni, kuule minua, tule avuksi, älä unohda, anna voimasi, siunaa. Herra Armahda on Kristuksen kirkon vaelluslaulu. Se kattaa koko elämän. Yhteiset sanat antavat meille rukouksen silloin kun ne ovat itseltä hukassa. Yhteinen rukous voi kantaa heikkoa aivan kuten kirkon uskokin kantaa silloin, kun oma usko horjuu.
Emme aina näe rukousvastausta konkreettisena, ulkoisena muutoksena, vaikka siitäkin on monia todisteita, minullakin. Mutta rukousvastaus on sekin, että jokainen aito rukous muuttaa rukoilijaansa sisältä päin. Se on rukouksen olemus, se vaikuttaa aina. Rukous muuttaa pyytäjän tekijäksi. Se kutsuu työhön, lieventämään itsekin sitä hätää, jonka on Jumalan eteen tuonut.
Ihmeellisin rukous on kuitenkin kiitosrukous. Se avaa silmät kaikelle sille, mitä jo nyt elämässä on. Tänä sunnuntaina saamme kiittää äideistä. Heidän olemassaolonsa, työnsä ja rukouksensa on edelleen elämän ehto, kodin puolustusvartio.
Outi Pohjanen, Haukiputaan seurakunnan kappalainen