Länsituulen koulu Haukiputaalla on lukeva koulu ja tärkeästä syystä. Suomessa lukutaito on nimittäin huonontunut huomattavasti. Koulussamme järjestettiin lukupäivät, jolloin kaikilla oppilailla oli oma kirja ja sitä luettiin joka tunti molemmat päivät kello 9–13.
Yläkoulun oppilaat lukivat siinä luokassa, jossa heidän oppituntinsa olisivat lukujärjestyksen mukaisesti olleet, lisäksi välitunnit pidettiin normaalisti. Tällä tavalla oppilaiden ei tarvinnut viettää koko päivää tismalleen samassa paikassa ja saivat taukoja lukemiseen. Kirjoja sai lainata kirjastosta lisää, jos kirjan ehti lukea loppuun asti. Myös opettajat lukivat kirjoja ja heillä oli teeman mukaiset lukupäiväpaidat päällä, joissa luki jokin opettajan lukeman kirjan nimi.
Lukupäivinä oli paljon kivoja paikkoja missä sai lukea, kuten patjoja ja sohvia. Vilttejä ja tyynyjäkin löytyi. Lukupäivät olivat mielestämme mukavia ja rentouttavia. Kiinnostus lukemiseen ja kirjoihin kasvoi. Yläkoulussa on paljon kokeita ja testejä, joten kaksi rauhallista lukupäivää rentouttivat ja tulivat tarpeeseen.
Halusimme tietää, miten lukupäivät sujuivat alakoulun puolella. Haastattelimme alakoulun 2C luokalta Eeviä, Nooaa, Laviniaa, Ilonaa ja Robertia siitä, mitä mieltä he olivat lukupäivistä. Alakoulussa luettiin omia kirjoja ja piirrettiin. Heillä oli myös kymmenen minuutin lukuhaasteita, kuten lue väärinpäin tai lue kaverin kanssa käsi kädessä. Lukupäivät olivat oppilaiden mielestä mukavia ja niitä toivottiin lisää. Aika kului paljon nopeammin kuin normaalina koulupäivänä. Parasta oli lukeminen ja se, että sai lukea rauhassa ja omaan tahtiin. Kiinnostus kirjoihin kasvoi myös alakoululaisilla.
Emilia Huotari, Helmi Aula ja Iina Nehvonen
Tämä juttu on syntynyt osana Rantapohjan ja alueen koulujen välistä yhteistyötä. Yhteistyössä syntyneitä juttuja julkaistaan nuortenpalstalla Rantsikassa viikoittain ja ajoiottain myös muualla Rantapohjassa.