PVO-Vesi­voi­man uusi toi­min­nan­hal­lin­ta­jär­jes­tel­mä­te­hos­taa vesi­voi­ma­lai­tos­ten toimintaa

Raasakan vesivoimalaitokselle asennettua virtualisoitua automaatiojärjestelmää operoidaan Tampereelta.Raasakan vesivoimalaitokselle asennettua virtualisoitua automaatiojärjestelmää operoidaan Tampereelta.

PVO-Vesi­voi­man Iijoen, Kemi­joen ja Koke­mäen­joen vesi­voi­ma­lai­tos­ten ope­roin­nis­sa siir­ry­tään maa­lis­kuun aika­na uuteen toi­min­nan­hal­lin­ta­jär­jes­tel­mään. Jär­jes­tel­mä antaa PVO-Vesi­voi­mal­le entis­tä parem­man tilan­ne­ku­van tuo­tan­to­pro­ses­sis­ta sekä tehos­taa toi­min­taa säh­kö­mark­ki­noil­la uusien sää­tö­rat­kai­su­jen avulla.

Uudel­la jär­jes­tel­mäl­lä on kes­kei­nen mer­ki­tys vesi­voi­man kau­pal­li­sel­le käy­töl­le. Jär­jes­tel­mäl­lä varau­du­taan säh­kö­mark­ki­noi­den sään­tö­jen ja vaa­ti­mus­ten muut­tu­mi­seen. Täl­lai­nen on muun muas­sa vaa­de säh­kön­tuo­tan­non vart­ti­ta­sees­ta. Jär­jes­tel­mä mah­dol­lis­taa parem­man koko­nais­ku­van muo­dos­ta­mi­sen esi­mer­kik­si sääs­tä, vir­taa­mis­ta sekä säh­kö­mark­ki­noi­den tilan­tees­ta. PVO-Vesi­voi­mas­sa on kai­vat­tu myös parem­pia työ­ka­lu­ja käyn­nis­sä­pi­don avuk­si. Uute­na jär­jes­tel­mä­nä toi­mii Val­met DNA ja sen toi­mit­ta­ja on Valmet.

– Kysees­sä on ylem­män tason ohjaus­jär­jes­tel­mä, jon­ka maan­tie­teel­li­sel­lä sijain­nil­la ei ole mer­ki­tys­tä. Voi­ma­lai­tok­sil­la on omat koneis­to- ja lai­to­sau­to­maa­tiot ja ne on lii­tet­ty Raa­sa­kas­sa sijait­se­vaan kes­ki­tet­tyyn SCA­DA-jär­jes­tel­mään, ker­too pro­jek­ti­pääl­lik­kö Tom­mi Han­sen-Haug PVO-Vesivoimasta.

Raa­sa­kan vesi­voi­ma­lai­tok­sel­le asen­net­tua vir­tua­li­soi­tua auto­maa­tio­jär­jes­tel­mää ope­roi­daan Tam­pe­reel­ta. Jär­jes­tel­mäs­sä on lin­kit vesi­voi­ma­lai­tok­sil­le ja usei­siin kol­man­sien osa­puo­lien jär­jes­tel­miin, kuten ener­gian­hal­lin­ta­jär­jes­tel­mään sekä säh­kön­ja­ke­lu­yh­tiöi­hin ja Suo­men ympä­ris­tö­kes­kuk­seen (SYKE). Toi­min­nan tur­val­li­suu­den mak­si­moi­mi­sek­si jär­jes­tel­mä on kah­den­net­tu ja fyy­si­ses­ti­kin jaet­tu kah­teen pisteeseen.

– Pait­si, että Val­met DNA ‑jär­jes­tel­män käyt­tö­var­muus on todel­la kor­keal­la tasol­la, se suo meil­le luke­mat­to­mia uusia kehi­tys­mah­dol­li­suuk­sia. Se on suun­ni­tel­tu tule­vai­suu­den jär­jes­tel­mäk­si, jon­ka pääl­le voi­daan jat­kos­sa raken­taa uut­ta, Tom­mi Han­sen-Haug kertoo.

Uudis­tuk­sen myö­tä saa­daan Iijoel­la käyt­töön myös auto­pi­lo­til­la toi­mi­va monimuuttujasäätö.

– Sen etu­na on, että se pait­si vapaut­taa ope­raat­to­rin työ­ai­kaa myös tuo lisä­no­peut­ta rea­goin­tiin, sil­lä sys­tee­mi tekee pää­tök­set auto­maat­ti­ses­ti. Näin pys­ty­tään var­mem­min estä­mään esi­mer­kik­si välp­pien tuk­keu­tu­mi­seen liit­ty­vät tuo­tan­non pysäy­tyk­set, Han­sen-Haug kertoo.