Kellon koulussa tukioppilaiden tehtävänä on tutustuttaa jokavuotiset uudet 7.-luokkalaiset koulun tiloihin, sääntöihin sekä koulun tapoihin. Tukioppilaat tarkkailevat, ettei kiusaamista tapahdu ja ettei kukaan jää yksin ryhmän ulkopuolelle. 7.- luokkalaisten ryhmäyttäminen eli oman luokkalaisten ja opettajan kanssa tutustuminen erilaisten leikkien avulla on tärkeää. Se parantaa luokkahenkeä ja sen avulla voi saada uusia ystäviä. Heille pidetään myös oppitunteja kiusaamisesta, nuuskasta sekä sosiaalisesta mediasta tukioppilaiden toimesta. Tukioppilaat järjestävät joka vuosi erilaista toimintaa koko koululle. Yleensä toimintaa on kalenterin juhlapäivinä esimerkiksi jouluna, halloweenina ja ystävänpäivänä. Silloin kaikki pääsevät osallistumaan!
Jouluna tukioppilaat järjestävät monesti jouluaiheisen Kahootin eli tietovisan pidettäväksi jokaiselle luokalle. Halloweenina yleensä pidetään örkkien metsästyskilpailu. Siinä ympäri koulua on piilotettu erilaisia paperista leikattuja örkkejä, joita keräämällä voi voittaa pienen palkinnon. Ystävänpäivänä on aina ennen ollut halauskierros, jossa paperiseen sydämeen kerätään toisten oppilaiden nimiä aina sen jälkeen, kun on halannut. Valitettavasti tänä vuonna sitä ei voida järjestää, mutta sen tilalle tukioppilaat ovat keksineet muuta hauskaa puuhaa.
Tukioppilaat ovat tänä lukukautena järjestäneet oppitunteja seitsemäs- ja kuudesluokkalaisille. Näillä tunneilla on käyty keskustelua nuuskan käytöstä ja sen vaaroista sekä kiusaamisesta. Viimeisin aihe on ollut sosiaalinen media, joka on hyvin tärkeä, sillä lähes kaikki käyttävät sitä päivittäin. Oppilaat ovat päässeet tunneilla osallistumaan erilaisten harjoitusten kautta aiheisiin ja ilmaisemaan halutessaan mielipiteensä. Oppilaitten lisäksi tukarit ovat myös saaneet paljon uutta tietoa näistä aiheista ja oppineet tarkastelemaan luokan tapahtumia eri näkökulmasta.
Tukioppilaana toiminen on muun koulunkäynnin ohessa mukavaa ja rentoa toimintaa. Tukioppilaiden mielestä seiskojen ryhmäyttäminen ja auttaminen on ollut parasta. Kavereiden kanssa yhdessä oleminen ja toimiminen on myös ollut kivaa. Tukarien ohjaajan, opettaja Anna Nybackan, mielestä parasta on ollut tukioppilaiden omatoimisuus ja positiivinen palaute tunneista. Edellisvuosien tukioppilaat innostivat meitä osallistumaan tukioppilastoimintaan. Tukioppilaana on myös oppinut ja saanut kehitettyä useita tärkeitä taitoja, kuten toisten huomioiminen sekä esiintyminen.
Minttu Hyvönen, Eerika Jurmu