Martinniemen koulun rehtori Sirkku Pennanen jäi joululta vuosilomalle ja siirtyy vapaalle eläkepäivien viettoon helmikuun alusta lukien – haikein, mutta kiitollisin mielin.
– Tulee hirveän ikävä Martinniemen koulun joka ikistä oppilasta, joista sain päivittäin voimaa ja iloa työhöni. Oppilaille haluan sanoa, olkaa rohkeita ja reiluja, hyviä toisillenne. Älkää jättäkö ketään yksin, kertokaa huolet aikuiselle. Huolia ei kannata miettiä koskaan yksin.
Rehtorilla tulee ikävä myös upeita kollegoita ja aivan kaikkia kouluyhteisössä ja kirjastossa työskenteleviä, vanhempia ja kaikkia yhteistyökumppaneita.
– Olette kaikki tärkeitä oppilaiden turvallisen ja hyvän koulupäivän rakentamisessa, jokaisella teillä on oma tärkeä rooli. Jatkakaa samaan malliin!
Sirkku Pennasta kiitetään koko kylän reksinä, joka avasi koulun ovet kaikille marttilaisille ja on toiminnallaan edistänyt kylän yhteisöllisyyttä esimerkillisellä tavalla. Avain kaikkeen on vuorovaikutus.
– Kukaan ei pysty toimimaan yksin, summaa Pennanen.
Vuorovaikutus lasten kanssa on palkitsevaa. Lasten kanssa luokkatyössä kaikki muu unohtuu.
Iloa ja onnistumisen hetkiä hän oli kokenut Takkurannan koulussa luokanopettajana ja rehtorina saadessaan kehittää opetusta ja koulun ja huoltajien yhteistyötä. Kylällä yhteisöllisyys oli huippuluokkaa.
– Tullessani Marttiin totesin, että täällä on jo valtavasti yhteisöllistä toimintaa ja halua ottaa uusi reksikin mukaan kuvioihin. Olen niin kiitollinen kaikesta yhteistyön kokemuksista tällä alueella ja koulussa!
Hedelmällisintä on hänen mielestään tarvelähtöinen yhteistyö. Vuorovaikutuksessa vanhempien kanssa ponnahtaa aina esiin jokin uusi kehittämisidea tai tarve. Vanhemmat ovat lastensa parhaat asiantuntijat. Kyläyhteisössä on myös monen asian asiantuntijoita ja toimijoita, joilta kannattaa pyytää apua ja mukaan toimimaan yhdessä lasten ja nuorten parhaaksi.
Pennasen tullessa Martinniemeen kylällä ilmeni paljon ilkivaltaa. Nuorilla ei ollut muuta paikkaa kuin koulun ja päiväkodin pihat. Haukiputaan kunnan nuorisoillat oli lopetettu Työväentalolla. Kotikoulun porukalla ryhdyttiin miettimään, että nyt tarvitaan toimia ja lisää yhteistyökumppaneita.
– Kutsuin iltakahville päiväkodin, koulun, kotikoulutoimikunnan, seurakunnan, nuoriso- ja liikuntatoimen, Halosenlahden ja Martinniemen kyläyhdistysten, Tsempin, kirjaston ja vanhempainliiton toimijoita. Kokoonpanosta perustettiin MartinRengas ‑niminen yhteistyöryhmä 2016. On tullut pieniä ja suuria onnistumisia ja hyvää mieltä siitä, että tämä yhteistyö ei ole ollut turhaa, kuvailee Pennanen.
Mallia myös muualle
Yhteisöllisestä toiminnasta Martinniemessä on otettu mallia myös Oulun muissa aluekeskittymissä. Sirkku Pennanen kävi asukasilloissa ja kouluilla kertomassa kotikoulun puheenjohtajan Marjo Raappanan kanssa MartinRenkaan toiminnasta. Sen toiminta-ajatuksena on järjestää yhteisöllisesti mielekästä, viihtyvyyttä ja turvallisuutta tukevaa toimintaa vauvasta vaariin, tulla tutuiksi, huolehtia yhdessä lapsista ja nuorista ja ennaltaehkäistä kiusaamista.
Koulun portaita madallettiin vanhemmille tulla mukaan koulun arkeen auttamaan, ja aloitettiin apukäsi- ja koulumummo- ja pappatoiminta sekä koulumetorointi. Tätä vanhempien ideaa kehitti ja organisoi opettaja Mervi Myllymäki.
Yhteistyötä solmittiin koulun ja yritysten välille muodostaen yrittäjyyspolkuja opettaja Arja Keskitalon johdolla.
Vanhempien ja kyläläisten omaehtoista yhteisöllistä toimintaa tuetaan tarjoamalla koulun tiloja käyttöön ilta-aikana, mikä tukee myös Oulun kaupungin strategiaa edistää asukkaiden hyvinvointia yhteisissä tiloissa.
Alueen luonnon, kulttuurin ja historian tunnetuksi tekeminen kuuluu oleellisesti toimintaan, josta esimerkkinä on opettaja Marja-Liisa Härmän jo vuosia sitten suunnittelema ja vetämä Amazing Martinniemi ‑pyöräilyreitti. Hienoa yhteistyötä luontokohteiden ja kulttuurin saralla on tehty myös arvokasta työtä tekevän kyläyhdistyksen ja paikallisten taiteilijoiden kanssa.
– Martinniemen ja Halosenniemen merenrannat, rakennukset ja historia ovat ylpeyden aiheita, joita ei muualta löydä. Olkaa ylpeitä niistä, rohkaisee Sirkku Pennanen.
Kouluhyvinvointi tarvitsee resursseja
Kouluhyvinvointi on ollut pitkään tärkeänä tavoitteena Oulussa. Siitä huolimatta on jouduttu tekemään päätöksiä, jotka valitettavasti mahdollistavat pahoinvointia.
– Opiskelu suurissa ryhmissä, joissa on hyvin erilaisia oppijoita, ei tuota hyvää tulosta, jos aikuisten määrä ei ole riittävä ryhmien kokoon ja erityispiirteisiin nähden. Erilaisille oppijoille pitäisi rakentaa sellaiset puitteet, että jokainen lapsi saisi oman tasoistaan tukea joka tunnille. Nyt valitettavasti asia ei ole näin. Liian vähäinen tunti- ja aikuisresurssi luo puitteet piilokiusaamisellekin ja aiheuttaa syrjäytymisen uhkaa. Koulut toimivat niillä resursseilla, jotka sille annetaan. Päättäjät ovat suuren vastuun edessä ja kunnioitan heidän työtään. Päätöksenteko on vaikeaa, kun vastakkakin ovat lapset ja henkilöstösäästötavoitteet.
Haastavimmaksi työssään Pennanen on kokenut sen, ettei kaikkeen koulun keinoin voi aina vaikuttaa, vaikka siihen pyritään monin tavoin. Jokaisen lapsen nähdyksi, kuulluksi ja osalliseksi saamiseen on koulun omien ja oppilashuollon henkilökunnan toimien lisäksi saatu monenlaisia tukimuotoja MartinRenkaan kumppaneilta. Koululla on opettaja Anu Uusikylän vanhempainliiton kanssa kehittämät KESY-kortit olleet myös apuna saada hiljaisinkin lapsi kuvien kautta kertomaan vahvuuksistaan ja murheistaan.
– Tarvitsemme ehdottomasti aina myös oppilaiden vanhempien kanssa rakentavan keskusteluyhteyden lapsen asioita hoidettaessa esimerkiksi kiusaamisen tunteiden esille tuomiseksi. Kaikkea ei koululla suurissa ryhmissä voi aina havaita. Toivon vanhemmille rohkeutta ottaa asia oman open tai rehtorin kanssa esille mieluummin liian vähästä ja tuoreeltaan kuin ongelman paisuttua. Monia erittäin vaikeitakin asioita olemme saaneet hyvään päätökseen perheiden kanssa. Sellainen yhteistyö jatkukoon.
Etäopetukseen siirtyminen keväällä nopealla aikataululla toi haasteita. Huolena oli niin oppilaiden, perheiden kuin opetushenkilökunnankin jaksaminen. Etäopetusajasta selvittiin kuitenkin hyvin.
– Toivottavasti tällaiseen ei tarvitsisi enää palata. Silminnähtävää oli oppilaiden iloisuus heidän palatessa koululle. Lapset huomasivat koululla opiskelun hyvät puolet pitkän etäkauden jälkeen. Uusia turvaohjeita osattiin koululla noudattaa myös upeasti.
Sirkku Pennanen oli iloinen kuullessaan, että Martinniemen 322 oppilaan koulu säilytetään itsenäisenä kouluna, jossa on rehtori aina paikalla. Koulua johtaa nyt vs. rehtorina Mika Marjeta heinäkuun loppuun. Rehtorin pesti tullenee auki keväällä.
Nyt on enemmän aikaa perheelle ja kulttuurille
Vapaaherrattarena Sirkku Pennanen aikoo antaa enemmän aikaa omille lapsilleen, puolison lapsille ja molempien lastenlapsille. Miehensä kanssa hän aikoo reippailla ja samoilla metsissä ja Posion erämaamökin maisemissa.
– Koitamme pitää itsemme kunnossa ja ketterinä, jotta jaksamme auttaa lastemme perheitä. Nautin myös siitä, että voin nyt keskittyä enemmän kirjoihin, maalaamiseen, kirjoittamiseen, käsitöihin, teatteriin ja konsertteihin. Lapsenlapsille olen kirjoittamassa kirjaa. Jospa vielä pääsisimme joskus Kreikan saaristoon, monta kohdetta siellä on vielä koluamatta, haaveilee Pennanen.
Opettajanuransa Reisjärveltä syntyisin oleva Pennanen aloitti Rajakylän koulussa, josta siirtyi Haukiputaan yläasteelle, Takkurannalle ja 2009 Martinniemeen. Opettajaksi hän ei nuorena aikonut ryhtyä ikinä, vaikka opettaja-äiti ammattia suosittelikin. Mieli muuttui, kun piti todella alkaa miettiä lukion jälkeisiä opintoja. Kiinnostaa alkoi ajatus, että opettajankoulutuksessa saisi soittaa, laulaa, tanssia ja näytelläkin, ja tehdä sitä työssä myös lasten kanssa. Uravalintaa ei ole tarvinnut koskaan katua.
– Työssäni olen voinut auttaa lapsia, joskus aikuisiakin. Lasten kasvoista näkee, jos heillä on luokassa hyvä olla. Tärkeä asia oli minulle saada jokaiselle lapselle iloisia hetkiä koulupäivään ja tuntemaan itsensä arvokkaiksi. Ja toisaalta myös opettaa heille harjoittelun merkityksen ymmärtäminen, summaa Pennanen.
Oppilailta hän sai läksiäislahjaksi 322 hauskaa joulukorttia viimeisenä koulupäivänä. Henkilökunta yllätti joulukahveilla esittämällä Maailma on kaunis ‑kappaleen.
– Kyllä siinä iski kova kaiho jättää tämä rakas työyhteisö ja ihana koulu. Aion piipahdella koululla, sillä hoksasin hakea koulumummon paikkaa Heidin ja Hannelen rinnalle, ja hakemus hyväksyttiin. Mutta vain koulumummon roolissa, lukemassa satuja ja olemalla välitunnilla koulun korvana kuulemassa mahdollisimman monen lapsen tärkeitä asioita, päättää Pennanen.