Meidän luokkamme voitti arvonnassa ilmaisen kirjailijavierailun. Kaikista Oulun yläkouluista arvonnan voitti neljä koulua meidän koulumme lisäksi. Kirjailijana oli oululainen Mikko Koiranen, ja kirjana hänen esikoisteoksensa nimeltään “Nauhoitettava ennen käyttöä”. Projektiin sisältyi kirjan lukeminen, siihen liittyvät Teija Mursulan pitämät sanataidetunnit sekä kirjailijavierailu.
Kirja kertoo 16-vuotiaasta Miro Alavuksesta, joka ei ole koskaan tiennyt, kuka hänen isänsä on. Miro elää kaksin yksinhuoltajaäitinsä Karoliinan kanssa. Miron äiti ja isoäiti eivät suostu kertomaan hänelle mitään isästään, minkä takia Miro hermostuu heille. Miro tapaa S‑marketissa poikettessaan pienen digitointifirman omistavan Heikin. Heikki vihjailee, että Miro näyttää tutulta ja että hän tietäisi konstin löytää Miron isän. Miro suostuu Heikin ehdotukseen matkustaa VHS-kasetin avulla menneisyyteen, jossa hän haluaa etsiä isänsä. Siellä hän joutuu hankaliin tilanteisiin ja saa selville salaisuuksia, jotka laittavat Miron elämän uusiksi.
Kirjan miljöönä toimii Oulu, pääasiassa Tuiran alue. Kirjassa kuvataan hyvin esimerkiksi Tuiran S‑markettia, Leffa Kingiä ja Ainolan puistoa. Oli kiva lukea kirjaa, jossa on tuttuja paikkoja, koska se helpotti ja selkeytti huomattavasti kirjan lukemista sekä kirjan juoneen mukaan pääsemistä. Jotkut kirjan miljööt muuttuivat aina, kun aika vaihtui. Heikin omistama digitointifirma oli menneisyydessä Leffa King. Sen tilalle tuli ajan ja uusien firmojen myötä nykyinen digitointifirma.
Hyvää kirjassa oli juonen nokkeluus ja se, miten kirja pomppi ajasta toiseen. Se sai välillä hauskasti ajatukset sekaisin. Kirjassa oli myös hyvin henkilöiden kuvailua, minkä ansiosta henkilöistä oli helppo tehdä kuvitelma mielessä. Heikistä esimerkiksi saa helposti sellaisen kuvan, että hän on hintelä ja pöljä. Miroa taas voisi kuvailla rohkeana ja periksiantamattomana. Kirjassa kaikki hahmot ovat omanlaisia. Heidät on saatu kivasti mukaan kirjan juoneen, ja kaikilla on oma paikkansa tarinan kulussa.
Kirjat saapuivat koululle, ja saimme ne luettavaksi lokakuun lopussa. Projekti jatkui siitä lähes kuukauden eteenpäin, minkä aikana sanataideopettaja kävi vierailulla kahdella oppitunnilla. Ensimmäinen sanataidetunti oli hieman alle viikko kirjojen saamisen jälkeen, ja siellä kirjoitimme runoja kirjan sanoista.Tarkoitus oli tutustua kirjan maailmaan. Siinä otimme esimerkiksi kirjan kolmannelta sivulta kolme sanaa kolmannelta riviltä, ja yhdistimme ne runoiksi.
Toinen tunti oli kahden viikon päästä edellisestä, minkä aikana mietimme kirjan tapahtumapaikkoja ja henkilöitä sekä keskustelimme niistä. Teimme harjoituksen, jossa piirsimme VHS-kasetin nauhaa paperille, jonka jälkeen sijoitimme sinne kirjan tapahtumia, henkilöitä ja paikkoja. Suunnittelimme myös omanlaiset versiot kirjasta paperille. Kirjan aikamatkustusteeman vuoksi suunnittelimme tarinoihimme omat portit, josta pääsee jonnekin maailmaan tai aikaan.
Kirjailijavierailu oli muutama viikko toisen sanataidetunnin jälkeen, jolloin Koiranen kertoi omasta kirjastaan ja elämästään. Kysyimme häneltä kysymyksiä kirjaan ja häneen liittyen sekä kerroimme kirjasta mieleenpainuvimpia kohtia. Koiranen kertoi esimerkiksi asuneensa koko elämänsä Oulussa ja työskentelevänsä 3D-teknologian parissa. Monen mielestä mieleenpainuvimpia kohtia oli bileet ja kirjan loppu. Kysytyt kysymykset liittyivät pääosin kirjailijan uraan ja itse kirjaan. Kirjasta kysyttiin muun muassa sen opetusta ja aikamatkustus idean syntymistä. Koiranen näytti meille myös hänen itse tekemän kirjatrailerin teoksesta. Tunnin lopussa saimme seurata hetken Koirasen live-kirjoitusta, jossa hän kirjoitti tarinaa suunnittelematta ja me katsoimme näytöltä sitä.
Kirjailijavierailu oli loistava idea järjestää ja oli onni, että se sattui meidän koulun kahdelle kahdeksas luokalle. Kirjan lukemista kannusti huomattavasti sanataidetunnit, koska oli hyvä tietää tarinan kulusta, sillä tunnit liittyivät vahvasti kirjan tapahtumiin ja henkilöihin. Mielestämme olisi hyvä idea, jos Koirasen toisestakin teoksesta järjestettäisiin samanlaisia projekteja.
Janette Ihalainen 8B, Lotta Mustonen 8B
Juttu on syntynyt osana Rantapohjan ja alueen koulujen välistä yhteistyötä