Kun hulevesilaskut tänä vuonna saapuivat vastaanottajilleen, moni hieraisi silmiään, sillä maksu ei ollut aiempien vuosien kaltainen. Summa saattoi olla monikymmenkertainen aiempaan verrattuna, vaikka olosuhteissa ei ollut tapahtunut muutoksia.
Myös paritalojen laskutuksesta löytyi asukkaan näkökulmasta kummallisuus, sillä lasku oli lähetetty vain toiselle paritalon asukkaista, ja ohjeeksi on kysyttäessä annettu pyytää toisen asukkaan maksamaan osa laskustaan. (Rantapohjassa 1.12. mielipidekirjoitus.)
Soitto laskussa mainittuun Monetran palvelunumeroon ei tuonut useille selvyyttää omaan tilanteeseen, vaan moni sai ohjeeksi tehdä tilanteesta oikaisupyynnön yhdyskuntalautakunnalle.
Tällä hetkellä kaupungin virallinen ohje on olla yhteydessä hulevesilaskutuksen palvelunumeroon 020 690 042 (käytössä arkisin kello 8–16), josta laskutuksen epäselvyydet selvitetään.
Monetran laskutuksessa on parhaillaan paljon ruuhkaa hulevesilaskutuksen vuoksi. Monetralta kerrotaan, että yhä edelleen varmin tapa saada laskutuksensa oikaistua on tehdä siitä muistutus yhdyskuntalautakunnalle. Monetran edustajan mukaan muistutuksen tekoon löytyvät ohjeet Oulun kaupungin hulevesilaskutuksen sivuilta.
Oulun kaupungin edustaja kertoo, että laskutus ei ole mennyt pieleen, ja että asiakkailta tulleiden yhteydenottojen määrä on noin kaksi prosenttia lähetettyjen laskujen määrästä. Korjaukset laskutukseen tehdään hänen mukaansa vain asiakkaan yhteydenoton perusteella.
– Hyvin monet yhteydenotot koskevat kiinteistöissä tapahtuneita muuttuneita tilanteita kuten kiinteistökaupat, erot, kuolemantapaukset. Hulevesilaskutus perustuu lainhuutorekisterin syyskuun alun tilanteeseen. Jos esimerkiksi kiinteistökaupan tai omistusmuutoksen lainhuutoa ei ole ratkaistu ennen tätä lasku menee kiinteistön vanhalle omistajalle. Virheitä tiedoissa on myös ollut jonkun verran.
Kaupungin edustajan mukaan virheitä laskutuksessa tulee jatkossakin, sillä kiinteistöissä tapahtuneita muuttuneita tilanteita ei pystytä ennakoimaan.
– Virheelliset kiinteistötiedot saadaan nyt kuntoon, joten niiltä vältytään jatkossa. Laskutusaineisto on ennakkotarkastettu. Tuo noin kahden prosentin palautemäärä kertoo, että aineisto on lähes täysin oikein.
Kiiminkiläinen Pauli Niemelä, jolla on kesäpaikka Yli-Iissä, sai tänä vuonna aiemman 22,50 euron laskun sijaan noin 1 485 euron hulevesilaskun, vaikka olosuhteet ovat säilyneet ennallaan. Yhden asunnon loma-asuntotontin maksu oli muutettu ryhmään muut asemakaavatontit enintään 50 000 neliötä. Niemelän mukaan tuo neliömäärä ei myöskään vastaa kiinteistön kokoa. Tässä tapauksessa laskutuksen pitäisi olla selkeä, sillä omakotitalojen ja loma-asuntojen hulevesilasku pitäisi olla 22,50 euroa.
– Soitin Monetralle, josta sanottiin, että he eivät voi muuttaa laskua, vaan ainostaan sen maksupäivämäärää. Nyt useiden yhteydenottojen jälkeen minulle on kuitenkin tulossa uusi, 22,50 euron lasku, Niemelä kertoo.
Hän toivoo, että kaupunki omalta osaltaan korjaa systeemin niin, että vastuut ovat selvillä ja asiakkaan juoksuttaminen loppuu.
– Kuntalaisen kokemus siitä, että joudut tekemään valtavasti työtä selvittääksesi sen, kuka asiasta vastaa, on kestämätöntä. Se, että asukas joutuu itse tekemään työtä virheellisen laskun oikaisemiseksi, ei kuulosta oikealta.
Virheellinen lasku toi Niemelän osalle myös humoristisenkin Facebook-keskustelun, jossa ideoitiin sitä, miten kaupungille saataisiin kerrytettyä helposti lisää rahaa tai millaisen valituksen kirkkoherra-Niemelä voisi asiasta tehdä. Kaikesta seuraa aina jotain positiivistakin, Niemelä hymähtää.
Haukiputaan Sähköosuuskunta sai tämän vuoden hulevesilaskutuksen yhteydessä laskun myös parista puistomuuntamosta. Aiemmin ei muutamoita ole kyseisellä laskulla muistettu. Sähköosuuskunnan toimitusjohtaja Juha Sipola kertoo, että asian oikaiseminen kuitenkin tuntui onnistuvan suhteellisen vaivatta Monetran palautekanavan kautta. Tosin prosessi on vielä kesken.
– Virheitähän sattuu, mutta varmaan olisi syytä yleisellä tasolla miettiä, että jos virhe tehdään, miten se korjataan. Minulle ei ole selvinnyt se, miksi nämä muuntamot olivat päätyneet laskutettavaksi.
Oulun yhdyskuntalautakunnassa laskutuksen tilannetta on puitu ja huoli on herännyt muun muassa niiden asukkaiden suhteen, jotka kiltisti maksavat virheelliset laskunsa. Esille on nostettu hallintolain pykälä, jossa sanotaan, että virheen korjaa se, joka virheen tekee.
– Yhdyskuntalautakunta palautti uudelleen valmisteluun maksujen ja taksojen hyväksymispykälän, koska se haluaa, että maksuista tehdään selkeät kirjaukset, jotka eivät jätä tulkinnanvaraa, yhdyskuntalautakunnan jäsen Jorma Leskelä (kesk.) kertoo.
Vastuunottajia etsitään Oulun kaupungin ympäristö- ja yhdyskuntapalveluista, Monetralta sekä Oulun Vedeltä. Yhdyskuntalautakunnassa pelätään, että jos hulevesiasiakkaat alkavat tekemään oikaisupyyntöjä lautakunnalle, sen työskentely tukkeutuu pitkäksi aikaa, sillä jokainen oikaisupyyntö pitää käsitellä omana asiankohtanaan.