Autonvalmistajat kertovat autoon tyyppihyväksyttyjen renkaiden ilmanpainesuositukset auton huoltokirjassa ja tavallisesti myös jonnekin päin auton koria liimatulla tarralla. Näillä tiedoilla pääsee pitkälle, jos autossa käytetään valmistajan siihen tarkoittamia rengaskokoja.
– Näissä tiedoissa on yleensä kerrottu sopivat paineet auton minimi- ja maksimikuormille. Siitä välistä löytyvät sopivat paineet useimpiin tilanteisiin, test manager Markus Hilli renkaiden testaukseen erikoistuneesta Test World Oy:stä kertoo.
Vaikka pysyttäisiin auton valmistajan suositteleman kokoisissa renkaissa, pitäisi rengaspaineiden silti vähän kiinnostaa autoilijaa. Monesti auton renkaiden ilmanpaine tarkistetaan kausivaihdon yhteydessä ja sitten ajetaan seuraavaan kausivaihtoon. Asiasta kannattaa kiinnostua enemmänkin, erityisen tärkeää ilmanpaineiden tarkistaminen on ilman lämpötilan muuttuessa reilusti, esimerkiksi talven alussa.
– Talvirenkaat on toivottavasti laitettu alle hyvissä ajoin, kun on vielä ollut reilusti lämmintä. Sitten kun on kymmenen astetta pakkasta, kannattaa käydä tarkistamassa, miten lämpötilan muutos on ilmanpaineisiin vaikuttanut, Hilli neuvoo.
Toisaalta rengaspaineista ei kannata turhaankaan stressata. Esimerkiksi pienet yli- tai alipaineet eivät heti aiheuta epätasaista kulumista. Jos yli- tai alipaine alkaa olla puolen barin luokkaa, voi rengas alkaa kulua epätasaisesti.
Reilusti väärät paineet johtavat myös muihin ongelmiin kuten jarrutusmatkojen pitenemisiin, epämukavaan ajoon ja kasvaneeseen polttoaineen kulutukseen. Paineista kannattaa kiinnostua ainakin siinä vaiheessa, kun auton käyttötarkoitus muuttuu.
– Jos ajaa viikot yksinään työmatka-ajoa, mutta viikonlopuksi lähdetään koko perheen ja matkatavaroiden kanssa mökille, kannattaa katsoa millaista painetta suuremmalle kuormalle suositellaan.
Orjallisesti autovalmistajan suosituksissa ei tarvitse pysyä. Esimerkiksi täydellä kuormalla ajettaessa talvirenkaisiin voi sujauttaa vaikkapa 0,2 baria suuremman paineen kuin ohjekirja suosittaa. Renkailla on aina jonkinlainen toleranssi, jonka sisällä ne toimivat tarkoitetulla tavalla. Nykyisin osa autonvalmistajistakin ottaa tämän suosituksissaan huomioon.
– Valmistajien suosittelemat rengaspaineet näyttävät olevan jatkuvasti pienessä kasvussa. Osa valmistajista on alkanut antaa matalampia painesuosituksia comfort-ajoon. Matalammilla paineilla ajo voi olla joissain tilanteissa mukavaa, mutta polttoaineen kulutuksessa ottaa sitten selkäänsä, Hilli tietää.
Tavallinen autoilija joutuu tarkistamaan ilmanpaineet huoltamon pihalla, sen tasoisella rengaspainemittarilla, jonka asema tarjoaa. Alan liikkeissä on tarjolla myös edullisia rengaspainemittareita, joita voi säilyttää vaikka hanskalokerossa ja käyttää huoltoasemalla.
– Tärkeintä on, että renkaissa on saman verran ilmaa. Koska renkaat toimivat hyvin toleranssien sisällä, sillä ei ole niin väliä, onko renkaissa juuri oikea määrä ilmaa. Renkaat kuitenkin lämpiävät ajossa ja silloin ilmanpaine muuttuu joka tapauksessa. Oikeaa painetta kannattaa silti tavoitella tarkastamalla paineet riittävän usein.
Toisinaan rengassarjaan osuu yksi, jossa ilma tuntuu pysyvän selvästi muita huonommin. Kun yhden paine on aina paineita tarkistettaessa muita alempi, voidaan vikaa alkaa etsiä monesta paikasta. Renkaassa voi olla pieni reikä, vanne voi olla vioittunut tai venttiili voi olla viallinen.
Pienet reiät ovat harmillisia, sillä ne voivat johtaa todella epämääräisiin oireisiin. Ilma voi esimerkiksi karata vain, kun rengas jää autoa pysäköitäessä tiettyyn asentoon. Venttiilivika on helpoin löytää. Vika paljastuu, kun venttiiliin vetää vähän sylkeä. Jos kuplia alkaa muodostua, venttiili vuotaa. Venttiilit tulisi uusia vähintään silloin, kun autoon hankitaan uusi rengassarja.
– Perinteinen saippuavesikonsti toimii myös auton renkaalle. Se paljastaa, onko renkaassa reikä tai venttiilissä vikaa. Se on sellaista pikkupoikien osaamista, joka unohtuu, kun päästään auton rattiin, Hilli vinkkaa.