Kotimaa on kesän sana. Kotimaa on tullut monelle entistä tutummaksi, kun lomasuunnitelmat menivät uusiksi koronan takia. Kotimaisia palveluita tukeakseen liikkeelle ovat lähteneet monet sellaisetkin, jotka eivät tavallisesti kummemmin matkaile. Sosiaalisessa mediassa ällistellään päivittäin oman maan kauniita seutuja.
Matkailu tuo tänä kesänä tervetulleita euroja monelle yrittäjälle. Matkailuyrittäjien lisäksi se on näkynyt myös muun muassa retkeilytarvikekaupassa. Satuin kuulemaan sivusta parissakin kaupassa, kuinka myyjä antoi ensikertalaisille neuvoja retkeilyyn. Asuntovaunut ovat käyneet kaupaksi ja sosiaalisessa mediassa on huudeltu lainaan telttoja.
Harmittavasti kaikissa kohteissa ei ole osattu varautua lisääntyneeseen kysyntään. Itselläkin jäi loman aikana muutama ravintolaruokailu väliin, kun tiskillä kerrottiin, että ruuan valmistumista saa odotella pitkään. Ei haluttanut myöskään istahtaa täyteen ahdettuihin ruokapaikkoihin.
Osa normaalisti avoinna olleista kesäkohteista ei avannut epävarmassa tilanteessa oviaan tälle kesälle ollenkaan. Joissain paikoissa yritetään ilmeisesti huonon kevään jälkeen selviytyä mahdollisimman vähällä henkilökunnalla. Onpa tosin kuulunut niinkin päin, ettei työvoimaa ole ollut tarjolla keskellä kesää ilmenneisiin tarpeisiin. Ilmeisesti henkilökuntavajeen takia on saatettu tinkiä siivoamisesta. Tällaista kertoi myös tuttavani, joka oli joutunut reissullaan odottamaan pitkään etukäteen varatun huoneen siivoamista. Kevät lisäsi kärsivällisyyttämme, joten tänä kesänä jaksamme odotella.