Kuusamontien ruuhka ei ole mikään poikkeusilmiö. Jokainen tietä pitkin Kiimingin tai kaupungin suuntaan työmatkaansa ajava tietää, että matka ei useinkaan taitu ruusuilla tanssien. Ei tarvita mitään normaalista poikkeavaa liikennetilannetta, kun liikenne sakkautuu nelikaistaisen vaihtuessa kaksikaistaiseksi. Usein liikenne pysähtyy jo Talvikankaan liittymän paikkeilla.
Juhannuksen alla satuin liikkeelle nähtävästi pahimpaan mahdolliseen aikaan. Tien päällä olivat tuolloin sekä työmatkaajat että mökkeilijät. Haapalehdon kohdalta ajelin Jääliin tunnissa. Onneksi itsellä ei ollut kiire minnekään. Liikenne puuroutui jo Ruskon Cittarin liittymässä. 10–15 minuutin matka moninkertaistui ajallisesti.
On turha väittää, että Kuusamontien tilanteella ei olisi osaansa esimerkiksi Jäälin ja Kiimingin kehittymiseen. Moni varmasti miettii työ- ja harrastusmatkojen kestoa pohtiessaan asuinpaikan valintaa. Entäs yrittäjät? Onko heillä varaa istua autossa töiden odottaessa tukkoisen tien toisessa päässä?
Ensi keväänä valmistuu valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma, josta Kuusamontien kehittäminen on pitkälti kiinni. Siihen mukaan pääseminen takaisi jatkosuunnittelun tien nelikaistaistamiselle aina Kiiminkiin asti. Pystyisivätkö alueen asukkaat ja yrittäjät yhdessä tekemään asialle jotain? Pitäisikö ottaa mallia vanhan ajan karvalakkilähetyöstöistä?