Kuusamontielle Korvenkylän ja Kiimingin välille on tehty kehittämissuunnitelma ja tie on sen mukaan tarkoitus rakentaa nykyiselle paikalleen. Alkuosalla on valmis tiesuunnitelma. Jatko-osalta, noin 13,5 kilometrin matkalta, se puuttuu. Valtio on tien omistaja ja ylläpitäjä.
Tieosuus on ruuhkainen ja aiheuttaa onnettomuuksia. Ruuhka-aikana tiealueella tulee autoista johtuva valtava hiilidioksidipäästö. Ennuste vuodelle 2040 on noin 13 000–26 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Tällä hetkellä valtio jakaa miljardeja yrityksille ilman vastiketta. Valtio aikoo myös lisätä heti infrahankkeiden rahoitusta. Kuusamontien hanke olisi mahdollista toteuttaa heti, koska suunnittelu on meneillään. Hanke voitaisiin toteuttaa hyväksymällä vähäpäästöisen työmaan hankintakriteerit. Työkoneiden osuus kaupunkiliikenteen päästöistä voi olla 10–25 prosenttia.
Työmaa-alueen vieressä sijaitsevat Oulun seudun hiekka‑, betoni‑, murske- ja asfalttiasemat. Olosuhteet rakentaa vähäpäästöisesti ovat otolliset ja samalla poistetaan ruuhkaliikenteen valtavat hetkelliset päästöt. Oulun kaupungin tavoite on olla hiilineutraali kaupunki ja työmaa on koko matkalta kaupungin aluetta.
Kuusamontien hankkeen kustannusarvio on noin 40 miljoonaa euroa, joka on aika pieni summa valtion tämän vuoden budjetissa.
Poliittisten päättäjien tulisi herätä ja miettiä, miten oikeaa työtä ja investointeja rahoittamalla pyörät saadaan pyörimään uudelleen.
Autoilija, Kiiminki