Ebeneser-säätiön hallitus päätti vuonna 2020 jakaa vuosittaisen 4 000 euron apurahansa Koko kylä kasvattaa, yhteisöllinen kasvimaa ‑projektille. Projektin työryhmä koostuu Ylikiimingin alueen päiväkodeista, kouluista, kotikoulutoimikunnasta, 4H-yhdistyksestä, kyläyhdistyksistä sekä innokkaista puutarhanharrastajista.
Yhteisöllinen kasvimaa on Ylikiimingin alueen päiväkotien, koulujen, 4H- yhdistyksen, kyläyhdistysten ja puutarhaharrastajien ainutlaatuinen ja luonnollisen yhteistyömallin sisältävä projekti. Päiväkotien ja koulujen yhteyteen rakennetaan kasvulaatikkojen avulla kasvimaat. Lapset pääsevät kasvimaalla tutkimaan, oppimaan luonnontieteitä, ilmaisemaan ja leikkimään kasvun ihmeen parissa.
Projektin tavoitteena on parantaa monialaisen oppimisen edellytyksiä painopisteen ollessa lasten osallisuudessa ja lapsilähtöisyydessä. Tavoitteena on myös edistää kylän yhteisiä harrastusmahdollisuuksia ja lisätä yhteisöllistä oppimista. Eri-ikäisten lasten, nuorten ja kyläaktiivien yhteinen kasvimaa edistää yhteisöllistä oppimista ja luo yhteishenkeä. Lapset pääsevät kohtaamaan yli ryhmäjakojen. Yhteistyöllä kasvimaat saadaan ylläpidettyä myös loma-aikoina päiväkotien ja koulujen ollessa kiinni. Projektia dokumentoidaan yhdessä lasten kanssa eri menetelmin mm. kuvataiteen avulla.
Arvioijat pitivät Koko kylä kasvattaa, yhteisöllinen kasvimaa ‑projektia hyvin fokusoituna ja sen kestävän kehityksen ulottuvuutta vahvana. Työkasvatus nostettiin suunnitelmassa arvokkaalla tavalla esiin. Lähiyhteisön eri toimijoiden laajaa mobilisointia pitkäkestoiseen yhteistyöhön sai arvioitsijoilta paljon arvostusta. Arvioitsijat näkivät, että vaikka hyötykasvien kasvatusprojekteja päiväkodeissa on paljolti tehty, toiminnan rakentaminen pysyväksi osaksi toimintaa ja erityisesti yhteistyöverkoston laajuus ovat tässä projektissa ainutlaatuisia ja uutta kentällä.
Ebeneser-säätiö edustaa maassamme varhaiskasvatuksen ja lastentarhanopettajankoulutuksen historiaa. Säätiön tarkoituksena on varhaiskasvatuksen ja vanhemmuuden tukeminen sekä lastentarhatyön kulttuurihistoriallisen merkityksen vaaliminen. Tarkoituksensa toteuttamiseksi säätiö tukee ja edistää varhaiskasvatuksen tutkimusta ja koulutusta sekä osallistuu yleiseen kasvatustoimintaan. Säätiö ylläpitää Lastentarhamuseota.
Voisiko olla toisin? ‑apuraha on varhaiskasvatuksen uutta luoviin kokeiluihin ja projekteihin suunnattu apuraha. Sen perustaja on Vapaan kokeilukoulun kannatusyhdistys ry, jonka perustama päiväkoti Pakilan Lastenpaikka teki 1970–2017 uraa uurtavaa työtä varhaiskasvatuksen ja sen kehittämisen saralla.