Holstinmäen autohuolto Kellossa muuttaa bensa-autot kaasuhybrideiksi sekä tarjoaa kattavat huolto- ja korjauspalvelut myös kaasuautoille. Holstinmäen autohuolto kuuluu Terra Gas Finland ‑ketjuun, joka on biokaasuautojen osien maahantuoja sekä maanlaajuinen asennus ja korjaamoketju.
– Ajatus autojen muutoksesta kaasuhybrideiksi kävi mielessä jo yritystä perustaessa kolme vuotta sitten. Maahantuoja otti meihin yhteyttä ja viime vuoden lopussa oli ensimmäinen koulutus, kertoo toinen yrityksen omistajista, Turo Somervalli.
Muutostyö kestää noin kolme työpäivää. Ensimmäisenä asennetaan olemassa olevan polttoainejärjestelmän rinnalle toinen, biokaasun ruiskutusjärjestelmä. Kaasun ruiskutusjärjestelmä kytketään toimimaan yhteistyössä ajoneuvon oman tietojärjestelmän kanssa. Kojelautaan tulee ainoastaan postimerkin kokoinen polttoaineen valintakytkin ja kaasumittari. Asennuksen jälkeen järjestelmä tarkastetaan, testataan ja auto muutoskatsastetaan valmiiksi.
– Autoa noudettaessa, käymme läpi vielä asiakkaan kanssa yhdessä kaasuauton käytön ja voimme käydä yhdessä tankkaamassa auton. Me olemme tukena asiakkaalle myös muutostyön jälkeen ja tarjoamme huoltopalvelut, Somervalli kertoo yrityksen kokonaisvaltaisista palveluista.
Keskimäärin muutostyöt kustantavat noin 3 200 euroa. Hinta koostuu suhteessa 50–50 työstä ja osista. Säiliön koko ja materiaali vaikuttavat myös hintaan. Trafi maksaa muutostukea 1 000 euroa suoraan auton omistajalle.
Dieselautoon tukea ei myönnetä. Dieselautoon voi muutoksen tehdä, mutta se on kalliimpaa ja hyötysuhde on huonompi, dieselauton käyttäessä sekä kaasua että dieseliä yhtä aikaa. Muutostyön voi tehdä noin 95 prosenttiin autoista, eli melkein kaikenikäisiin ja mallisiin autoihin.
– Hintaan vaikuttaa oleellisesti se haluaako asiakas tavalliset teräksiset vai kalliimmat komposiittisäiliöt autoonsa. Takakontin koko ja tila, josta on valmis luopumaan määrittelevät autoon tulevien säiliöiden koon ja hinnan. Yleisin on 75 litran säiliö, johon menee 14 kiloa kaasua. Se vastaa noin 22 litraa bensaa, kertoo yrityksen toinen omistaja Petri Hyry.
– Meiltä on kysytty tarjousta vuoden ‑59 Chevrolet Nomadiin, ja sekin onnistuu, Somervalli sanoo.
Kysyntä auton muuttamisesta kaasuhybridiksi on Holstinmäen autohuollossa päivittäistä. Naisten kiinnostus kaasuhybridejä kohtaan on kasvanut, ja yrittäjät kertovatkin, että noin puolet kysyjistä on naisasiakkaita. Monet asiakkaat haluavat myös kantaa kortensa kekoon ilmastonmuutosta vastaan, ja auton muuttaminen kaasukäyttöiseksi on yksi asia arjessa minkä voi tehdä.
Kaasuhybridillä on todella edullista ajaa. Vain 65 eurolla kuussa saa tankata Gasumin pisteissä rajattomasti. Gasumilla on tällä hetkellä tankkauspiste Oulun Limingantullissa ja tarkoitus olisi laajentaa tankkauspisteitä koko Suomen kattavaksi verkostoksi. Tankatessa voi valita joko biokaasun tai maakaasun. Biokaasun päästöt ovat pyöreät 0, Eli se ei saastuta lainkaan ja on uusiutuva polttoaine. Maakaasu on hieman halvempaa, mutta siitä syntyy edelleen vähän kasvihuonekaasuja. Auton muuttaminen kaasuhybridiksi ei vaikuta käyttövoimaveron suuruuteen. Holstinmäen autohuollon yrittäjien mielestä sen pitäisi vaikuttaa alentavasti maksuihin, koska nytkin verot määräytyvät päästöjen
mukaan.
– Arvioiden mukaan vuonna 2030 Suomessa olisi jo yli 50 000 kaasulla kulkevaa autoa. Olisi erittäin kannustavaa keventää verotusta. Ja olisihan se kannattavaa myös ilmastonmuutosnäkökulmasta. Tai vaihtoehtoisesti hallitus voisi tukea autojen muutostyötä isommalla kertakorvauksella, Pekka Hyry toteaa.
– Meillä on oma osasto 1–2.5 pidettävässä American Car Show´ssa Oulunhallissa. Siellä k
erromme paljon tästä kaasuhybridimuutoksesta ja sen soveltuvuudesta loistavasti myös jenkkiautoille, Turo Somervalli lisää.