Kaa­sul­la toi­mi­val­la autol­la voi pääs­tä sel­kei­siin säästöihin

Auton takakontin koko määrittelee kaasusäiliöiden koon.

Hols­tin­mäen auto­huol­to Kel­los­sa muut­taa ben­sa-autot kaa­su­hy­bri­deik­si sekä tar­jo­aa kat­ta­vat huol­to- ja kor­jaus­pal­ve­lut myös kaa­suau­toil­le. Hols­tin­mäen auto­huol­to kuu­luu Ter­ra Gas Fin­land ‑ket­juun, joka on bio­kaa­suau­to­jen osien maa­han­tuo­ja sekä maan­laa­jui­nen asen­nus ja korjaamoketju.

– Aja­tus auto­jen muu­tok­ses­ta kaa­su­hy­bri­deik­si kävi mie­les­sä jo yri­tys­tä perus­taes­sa kol­me vuot­ta sit­ten. Maa­han­tuo­ja otti mei­hin yhteyt­tä ja vii­me vuo­den lopus­sa oli ensim­mäi­nen kou­lu­tus, ker­too toi­nen yri­tyk­sen omis­ta­jis­ta, Turo Somer­val­li.

Muu­tos­työ kes­tää noin kol­me työ­päi­vää. Ensim­mäi­se­nä asen­ne­taan ole­mas­sa ole­van polt­toai­ne­jär­jes­tel­män rin­nal­le toi­nen, bio­kaa­sun ruis­ku­tus­jär­jes­tel­mä. Kaa­sun ruis­ku­tus­jär­jes­tel­mä kyt­ke­tään toi­mi­maan yhteis­työs­sä ajo­neu­von oman tie­to­jär­jes­tel­män kans­sa. Koje­lau­taan tulee ainoas­taan pos­ti­mer­kin kokoi­nen polt­toai­neen valin­ta­kyt­kin ja kaa­su­mit­ta­ri. Asen­nuk­sen jäl­keen jär­jes­tel­mä tar­kas­te­taan, tes­ta­taan ja auto muu­tos­kat­sas­te­taan valmiiksi.

– Autoa nou­det­taes­sa, käym­me läpi vie­lä asiak­kaan kans­sa yhdes­sä kaa­suau­ton käy­tön ja voim­me käy­dä yhdes­sä tank­kaa­mas­sa auton. Me olem­me tuke­na asiak­kaal­le myös muu­tos­työn jäl­keen ja tar­joam­me huol­to­pal­ve­lut, Somer­val­li ker­too yri­tyk­sen koko­nais­val­tai­sis­ta palveluista.

Kes­ki­mää­rin muu­tos­työt kus­tan­ta­vat noin 3 200 euroa. Hin­ta koos­tuu suh­tees­sa 50–50 työs­tä ja osis­ta. Säi­liön koko ja mate­ri­aa­li vai­kut­ta­vat myös hin­taan. Tra­fi mak­saa muu­tos­tu­kea 1 000 euroa suo­raan auton omistajalle.

Die­se­lau­toon tukea ei myön­ne­tä. Die­se­lau­toon voi muu­tok­sen teh­dä, mut­ta se on kal­liim­paa ja hyö­ty­suh­de on huo­nom­pi, die­se­lau­ton käyt­täes­sä sekä kaa­sua että die­se­liä yhtä aikaa. Muu­tos­työn voi teh­dä noin 95 pro­sent­tiin autois­ta, eli mel­kein kai­ke­ni­käi­siin ja mal­li­siin autoihin.

– Hin­taan vai­kut­taa oleel­li­ses­ti se halu­aa­ko asia­kas taval­li­set teräk­si­set vai kal­liim­mat kom­po­siit­ti­säi­liöt autoon­sa. Taka­kon­tin koko ja tila, jos­ta on val­mis luo­pu­maan mää­rit­te­le­vät autoon tule­vien säi­liöi­den koon ja hin­nan. Ylei­sin on 75 lit­ran säi­liö, johon menee 14 kiloa kaa­sua. Se vas­taa noin 22 lit­raa ben­saa, ker­too yri­tyk­sen toi­nen omis­ta­ja Pet­ri Hyry.

– Meil­tä on kysyt­ty tar­jous­ta vuo­den ‑59 Chev­ro­let Noma­diin, ja sekin onnis­tuu, Somer­val­li sanoo.

Kysyn­tä auton muut­ta­mi­ses­ta kaa­su­hy­bri­dik­si on Hols­tin­mäen auto­huol­los­sa päi­vit­täis­tä. Nais­ten kiin­nos­tus kaa­su­hy­bri­de­jä koh­taan on kas­va­nut, ja yrit­tä­jät ker­to­vat­kin, että noin puo­let kysy­jis­tä on nais­asiak­kai­ta. Monet asiak­kaat halua­vat myös kan­taa kor­ten­sa kekoon ilmas­ton­muu­tos­ta vas­taan, ja auton muut­ta­mi­nen kaa­su­käyt­töi­sek­si on yksi asia arjes­sa min­kä voi tehdä.

Kaa­su­hy­bri­dil­lä on todel­la edul­lis­ta ajaa. Vain 65 eurol­la kuus­sa saa tan­ka­ta Gasu­min pis­teis­sä rajat­to­mas­ti. Gasu­mil­la on täl­lä het­kel­lä tank­kaus­pis­te Oulun Limin­gan­tul­lis­sa ja tar­koi­tus oli­si laa­jen­taa tank­kaus­pis­tei­tä koko Suo­men kat­ta­vak­si ver­kos­tok­si. Tan­ka­tes­sa voi vali­ta joko bio­kaa­sun tai maa­kaa­sun. Bio­kaa­sun pääs­töt ovat pyö­reät 0, Eli se ei saas­tu­ta lain­kaan ja on uusiu­tu­va polt­toai­ne. Maa­kaa­su on hie­man hal­vem­paa, mut­ta sii­tä syn­tyy edel­leen vähän kas­vi­huo­ne­kaa­su­ja. Auton muut­ta­mi­nen kaa­su­hy­bri­dik­si ei vai­ku­ta käyt­tö­voi­ma­ve­ron suu­ruu­teen. Hols­tin­mäen auto­huol­lon yrit­tä­jien mie­les­tä sen pitäi­si vai­kut­taa alen­ta­vas­ti mak­sui­hin, kos­ka nyt­kin verot mää­räy­ty­vät päästöjen

mukaan.

Yrit­tä­jät Pet­ri Hyry ja Turo Somer­val­li kan­ta­vat kor­ten­sa kekoon ilmas­ton läm­pe­ne­mi­sen hidastamiseksi.

– Arvioi­den mukaan vuon­na 2030 Suo­mes­sa oli­si jo yli 50 000 kaa­sul­la kul­ke­vaa autoa. Oli­si erit­täin kan­nus­ta­vaa keven­tää vero­tus­ta. Ja oli­si­han se kan­nat­ta­vaa myös ilmas­ton­muu­tos­nä­kö­kul­mas­ta. Tai vaih­toeh­toi­ses­ti hal­li­tus voi­si tukea auto­jen muu­tos­työ­tä isom­mal­la ker­ta­kor­vauk­sel­la, Pek­ka Hyry toteaa.

– Meil­lä on oma osas­to 1–2.5 pidet­tä­väs­sä Ame­rican Car Show´ssa Oulun­hal­lis­sa. Siel­lä k

errom­me pal­jon täs­tä kaa­su­hy­bri­di­muu­tok­ses­ta ja sen sovel­tu­vuu­des­ta lois­ta­vas­ti myös jenk­ki­au­toil­le, Turo Somer­val­li lisää.