Remontointi kuuluu monen suomalaisen kesätekemisiin. Niinpä ei ole sattumaa, että vuonna 2018 ilmestynyt norjalaiskomedia “Norske Byggeklosser” on kääntynyt vaivatta myös suomalaiseen ympäristöön. Se mieletön remppa ‑niminen elokuva seuraa anoppinsa nurkkiin jämähtänyttä tyhjätaskupariskuntaa, joka perii yllättäen hulppean maalaiskartanon. Talon remontointi asumiskelpoiseksi osoittautuu juuri sellaiseksi katastrofiksi kuin kuvitella saattaa.
Elokuvan takaa löytyy sama tiimi kuin vuoden 2015 hittikomedian Luokkakokous. Ohjaaja Taneli Mustosen lisäksi elokuvassa nähdään myös kolmannessa elokuvaroolissaan stand-up ‑koomikko Sami Hedberg.
– Ihailen ja arvostan Samin koomisia kykyjä ja potentiaalia, jota hän osoitti näyttelijänä Luokkakokouksessa. Tuntui hyvin luontevalta jatkaa yhteistyötä hänen kanssaan myös uudessa elokuvassa, ohjaaja Mustonen kertoo.
Hedberg on kiertänyt suomalaisia keikkalavoja pian 15 vuoden ajan. Viime vuosina hän on kokeillut siipiään yhä aktiivisemmin myös näyttelijänä niin elokuvissa kuin televisiossakin. Vaikka miehellä on taustallaan mittava ura ammattinaurattajana, Hedberg myöntää, etteivät koomikon taidot siirry mediasta toiseen sellaisenaan.
– Stand-upissa työ tehdään aina ensisijaisesti yksin lavalla siinä hetkessä, kun sitä esitetään. Siinä on periaatteessa itse tuottaja, ohjaaja ja leikkaaja yhtä aikaa. Elokuva taas on monen ihmisen työn summa. Paitsi että siinä on vastanäyttelijät, joiden kanssa saa toimia, niin nyanssit ovat myös paljon pienempiä, Hedberg valottaa elokuva- ja lavakomiikan eroja.
Elokuvassa Hedberg saa vastanäyttelijäkseen Kiti Kokkosen, jolle kyseessä on ensimmäinen iso elokuvarooli. Teatterissa elämäntyönsä tehnyt Kokkonen lienee suurelle yleisölle parhaiten tuttu Putous-sarjan valloittavana Tanhupallona ja lukuisten ääniroolien tekijänä. Komedian tekeminen kulkee Kokkosella verenperintönä: hänen isänsä Ere Kokkonen tuli tunnetuksi Spede Pasasen luottomiehenä. Näyttelijä kertookin siksi harmittelevansa, että komedia kategorisoidaan usein kevyeksi hömpäksi, vaikka myös Se mieletön remppa pohjaa huumorinsa pohjimmiltaan todellisiin ja vakaviin aiheisiin.
– Itse koen, että komedia on kaikista vaikein ilmaisun laji. Paitsi että ihmisten naurattaminen on äärimmäisen haastavaa, suurimmassa osassa komedioita on paljon syvällistäkin sanomaa paketoituna tavallista ovelampaan muotoon. Itse toivoisin, että tasa-arvo ja arvostus lisääntyisi myös viihteen eri lajityyppien välillä, Kokkonen pohtii.
Vaikka Se mieletön remppa ‑elokuvalle voi povata menestystä yleisön suhteen, arvostelumenestykseen lienee syytä suhtautua maltillisesti. Luokkakokous-elokuvat saivat kriitikoilta varsin tylyn vastaanoton.
– Olemme aika helppo kohde kriitikoille, koska teemme kaupallista komediaa, mikä on vähän kirosana tällä alalla. On tietysti ihan hyvä kysyä, tarvitseeko kaikkien kaikesta tykätäkään, ohjaaja Taneli Mustonen pohtii.
Mustonen kertoo silti pitävänsä elokuvakritiikkejä tärkeinä välineinä myös oman kehityksensä kannalta. Hän kertoo lukevansa elokuviensa saamat arviot suurella mielenkiinnolla ja toivoo, että elokuviin liittyvälle keskustelulle löytyisi jatkossakin palstatilaa eri medioista.
– Näin alalla toimivan näkökulmasta se on äärimmäisen tärkeää, että elokuvat näkyvät ja niistä puhutaan. Suomalaisella elokuvakulttuurilla on hieno perinne ja toivoisin, että se jatkuisi myös tulevaisuudessa siten, että ihmisiä saataisiin myös teattereihin, ei pelkästään television ja suoratoistopalvelujen ääreen, Mustonen toivoo.