Kaupan liiton mukaan kotitaloudet käyttivät ostamiseen vuoden 2018 joulukuussa keskimäärin 1 760 euroa. Joulusesongin lisäys kulutukseen oli 177 euroa jokaista Suomessa asuvaa 15–85-vuotiasta kohti. Kotitaloutta kohden lisäys oli 295 euroa.
Kyse on suurista summista. Kun esimerkiksi Rantapohjan alueella on karkeasti laskien parikymmentätuhatta taloutta, niin viime vuoden joulukuussa nämä taloudet tekivät ostoksia noin 35, 2 miljoonalla eurolla. Joulukuussa alueen taloudet tekivät ostoksia lähes 6 miljoonalla eurolla enemmän kuin tavallisena kuukautena.
Ei siis ole millään tavoin merkityksetöntä, missä nuo ostokset tehdään ja mitä rahalla hankitaan. Paikallisella kuluttamisella on erittäin suuri merkitys alueiden työllisyydelle ja elinvoimalle. Kauppa on Rantapohjankin alueella yksi suurimmista työllistäjistä.
Viime vuosina on tuntunut yhä useammin, että pukin konttiin on aina vain vaikeampi löytää kotimaisia tuotteita. Äkkisilmäyksellä näyttää siltä, että lähes kaikki on valmistettu Kiinassa, mistä suomalaisetkin yhtiöt, teollisuus ja kauppa, ovat hakeneet kustannustehokkuutta.
Mutta kyllä kotimaisiakin tuotteita löytyy, kun jaksaa etsiä ja on valmis maksamaan niistä hiukan enemmän. Ja jos et löydä kotimaassa valmistettua tuotetta, on aina mahdollista harkita lahjaksi kotimaista ja paikallista palvelua.
Joulun ajan tärkeimpiin hankintoihin kuuluvat joulupöydän ruoka ja juoma. Niiden osalta kotimaisen valitseminen onkin jo ehkä helpompaa. Tutkimusten mukaan suomalaiset myös haluavat pöytäänsä kotimaista ruokaa. Se koetaan puhtaaksi ja eettisesti tuotetuksi. Nykyään ilmastoasioillakin on merkitystä ruokavalintoja tehdessä. Lähellä tuotettu ravinto on aiheuttanut päästöjä paljon vähemmän kuin maailman toiselta puolelta rahdattu ja eri tavoin säilötty ruoka.
Elintasomme on niin korkea, että kuluttaminenkin on joskus vaikealtakin tuntuvaa valintojen tekemistä lukemattomien vaihtoehtojen joukosta. Valintoja pohtiessa hyviä ja helppoja ohjenuoria ovat kotimaisuus ja paikallisuus.