Pertti Jarlan hulvattomia Fingerpori-strippejä on saatu lukea sanomalehtien sivuilta jo reilun vuosikymmenen. Nyt Heimo Vesa, Krapula-Päivi, Rivo Riitta ja kumppanit nähdään myös valkokankailla elävien näyttelijöiden esittämänä.
Idea on kiistatta varsin erikoinen. Sanomalehtistrippien huumori perustuu pitkälti sanaleikkeihin, kaksoismerkityksiin ja puujalkavitseihin, joita on hankala kuvitella elokuvan muotoon. Aiemmin Fingerporia on sovitettu kuitenkin myös teatterilavoille, joten ensimmäistä kertaa loikkausta mediasta toiseen ei olla tekemässä. Elokuvan ohjaaja Mikko Kouki kertoo, että lähdeaineiston kunnioittaminen vaati tekijöiltä tasapainottelua. Kouki käsikirjoitti elokuvan yhdessä Pertti Jarlan sekä Petja Lähteen kanssa.
– Päätimme, että elokuvassa täytyy olla mukana muutamat klassikkovitsit, jotka ihmiset tunnistavat. Ne ovat mukana paitsi Fingerporin ystäville, myös siksi, että osa katsojista kuulee ne luultavasti ensimmäistä kertaa. Sen lisäksi elokuvassa on toki myös ihan uusia, elokuvaan sopivia vitsejä. Fingerporin huumorin mielestäni aika monipuolista, Kouki perustelee.
Elokuva koostuu periaatteessa neljästä erillisestä tarinasta, joista jokainen rakentuu yhden hahmon ympärille. Kari Väänäsen esittämä kunnanjohtaja Homelius yrittää saada vaimonsa takaisin hankkimalla puolueeltaan tunnustuksen. Heimo Vesan (Santtu Karvonen) elämä menee sekaisin, kun anoppi saapuu kylään. Krapula-Päivi (Pirjo Lonka) ja Rivo Riitta (Jenni Kokander) etsivät kumpikin omalla tahollaan rakkautta elämäänsä. Elokuvan yhtenä pääosanesittäjänä nähtävä Kari Väänänen kertoo yllättyneensä, miten Fingerpori ylipäänsä toimi elokuvana.
– Mielestäni elokuvaan oli kuitenkin löydetty hirveän hyvä kehyskertomus, joiden yhteisenä teemana rakkauden kaipuu. Se sitoo tarinat hyvin yhteen, Väänänen kuvailee.
Näyttelijä ja ohjaaja ovat yhtä mieltä siitä, että toimiakseen komedia on tehtävä tosissaan. Vaikka Fingerpori olisi kenties tarjonnut mahdollisuuden Putous-tyyppiselle sketsihuumorille, sellaiseen ei tässä elokuvassa pyritty.
– Päätimme, että emme ryhdy naamaa vääntelemään, Mikko Kouki toteaa.
Vaikka elokuvan hahmot ovat sarjakuvien ruuduilta, myös niihin pyrittiin löytämään empaattinen lähestymistapa. Kari Väänen näki tämän helpoksi, sillä myös sarjakuvista hahmoista välittyy tietynlainen traagisuus.
– Fingerporin hahmot ovat stripeissäkin vähän surkeita tapauksia. Elokuvassa käsitellään tätä mielestäni hyvin lämpimällä tavalla. Homeliuskaan ei ole missään tapauksessa paha tai ilkeä ihminen, vaan ennemmin raukka parka, joka reagoi ongelmaan kuten moni poliitikko tai bisnesmies reagoi, Väänänen pohtii.
Miten kokonaisuus sitten toimii? Ottaen huomioon, miten vaikea hyppäys lyhyistä sarjakuvastripeistä pitkään elokuvaan on, saavat tekijät olla tyytyväisiä jo siihen, että lopputulos on näinkin eheä. Silti se ei pysty pakenemaan ongelmiaan.
Elokuva muistuttaa hiukan 1990-luvulla ilmestyneitä vanhojen piirrossarjojen näytelmäelokuvaversioita, kuten Kiviset ja Soraset (The Flintstones, 1994) ja Gérard Depardieun tähdittämät Asterix-elokuvat. Vaikka elokuvat yrittävät parhaansa, eivät ne lopulta pääse edes kovin lähelle alkuperäisteosten henkeä tai viehätystä.
Pelkästään elokuvana tarkasteluna Fingerporin suurin ongelma on se, että se ei ole komediaksi kovin hauska. Kari Väänänen ja eteenkin Aku Hirviniemi irrottavat muutamat hyvät naurut, mutta muuten elokuva ei tahdo päästä kunnolla edes käyntiin ennen kuin se kohta jo loppuu. Huumorin puolesta elokuvan parasta antia onkin harmillisesti vasta lopputekstien aikana soiva Teflon Brothersin herskyvä Juhannussimaa ‑kappale.
Fingerpori
Ohjaaja: Mikko Kouki
Pääosissa: Kari Väänänen, Jenni Kokander, Santtu Karvonen, Pirjo Lonka, Aku Hirviniemi
Ensi-ilta: 16.10.2019
Kesto: 1 t 25 min
Arvio: 2/5