Jos on ammattikouluissa oltu uudistuksista sekaisin jo jonkin aikaa ja opetus on uusien linjauksien myötä etsinyt itseään, niin nyt lukiokoulutus seuraa hyvää vauhtia perässä. Oppilaat saati opettajat eivät pysy perässä siitä, mitä tai milloin kannattaisi opettaa tai opiskella.
Kuvioita sekoittavat pakkoruotsi sekä korkeakoulujen uudistuva opiskelijavalintasysteemi. Korkeakoulujen pistevalintauudistus koettelee lukioissa ja tekee joidenkin opettajien mukaan opetussuunnitelman toteuttamisen mahdottomaksi.
Lukio-opiskelijoiden pitäisi tietää heti ensimmäisen luokan alussa, minne he aikovat suunnata lukion jälkeen. Pistevalintauudistus tekee sen, että monet joutuvat lukemaan aineita, joista he eivät edes ole kiinnostuneita. Kursseja haalitaan kasaan aineista, joissa niitä on eniten tarjolla.
Lukio-opettaja Ville Kohvakka kertoi viime viikolla MTV:lle, että kun reaaliaineista annetaan opiskelijavalintaan pisteitä kylmästi kurssimäärän mukaan seuraa se, että esimerkiksi historiaan ja uskontoon lipsahtaa kirjoittajia ainostaan siksi, koska niissä kursseja on paljon tarjolla.
Lukioiden opinnonohjaajilta vaaditaan nyt enemmän kuin resursseja on olemassakaan, sillä opiskelijat elävät välivaihetta eri uudistusten pyörteessä. Jääkö nuorille opiskelijoille todellisuudessa aikaa miettiä sitä, mihin ammattiin he haluavat?