Aikaisemmin kuukauden kulttuurikohdejutussani käsittelin Ylikiimingin vanhaa kirkkoa ja tapulinrakentaja Heikki Väänästä. Tässä jutussa on tarkoitus tarkemmin tarkastella Heikin tekemiä tapuleita ja kirkkojakin sekä laajemmin tapuleiden historiaakin. Väänäsenkin tapuleissa on kolme kerrosta. Ensimmäisessä kerroksessa oli läpikäytävä yleensä tieltä kirkkotarhaan ja toisessa kerroksessa soivat kellot, joita on kahdesta kolmeenkin kappaletta. Kolmas kerros muodostuu kahdeksankulmaisesta lantertiiniosasta, joka päättyy viiritankoon. Näin esim. Haukiputaan v. 1751 ja Kempeleen kirkon v. 1769 valmistuneissa tapuleissakin.
Heikki ( 1724–1789 ) oli syntyisin Ylikiimingin Karahkasta, jossa hän oli Väänäsessä isäntänä kuolemaansa saakka. Hänen tiedetään rakentaneen 13 tapulia ja yhdestä kahteen kirkkoakin. Tapuleiden rakentamisen tärkeänä lähtökohtana on ollut erilaisten salvosten kehittyminen. Tapuleissa käytetyt lamasalvokset syntyivät jo myöhäisellä rautakaudella.
1600- luvun pitkäkirkoissa on monessa ollut länsipuolella torni, kuten esim. Haukiputaan ensimmäisessä 1640- luvun alussa rakennetussa kirkossa tai Kempeleen v.1691 valmistuneessa kirkossa. Näissä ei ole kuitenkaan kellot soineet, vaan kummassakin kirkossa on ollut erilliset tapulit.
Kempeleen ensimmäinen tapuli rakennettiin 1690- luvulla ja purettiin vasta v. 1825. Haukiputaan kirkon länsipään edustalla oli erillinen kellotapuli, joka kelloineen paloi salaman iskusta v. 1700. Sen jälkeen paikalla on ilmeisesti ollut jokin yksinkertainen pukkitapuli, jollaisia ensimmäiset tapulit ovat usein olleetkin.
Ensimmäiset nykyisen kaltaiset tapulit syntyivät 1600- luvun lopulla. Samoihin aikoihin rakennettiin myös ensimmäiset ristikirkot, jotka tyyliltään edustivat barokkia tai myöhäisrenessanssia.
Tapuleissa voidaan erottaa kolme päätyyppiä; länsisuomalainen, pohjalainen ja itäsuomalainen tyyppi. Länsisuomalaisissa ja hämäläisissä tapuleissa on usein kaksi kerrosta, kun pohjoisen tapulit puolestaan nousevat korkealle kolmikerroksisina.
Meillä tapulit on rakennettu puusta. Etelän tapuleissa on ensimmäinen kerros saattanut olla kivestäkin rakennettu, kuten esim. Maskun 1670 tai Pietarsaaren 1766 rakennetussa tapulissa.
Väänäsen 3 kerrosta
Ensimmäinen kerros muodostuu tukevasta hirsikehikosta, jonka päälle on nostettu vinottain pystyyn tukevat hirret. Näiden varaan on sitten rakennettu kehikko kelloja varten. Toisen ja kolmannen kerroksen seinät ovat pääsääntöisesti lautarakenteiset. Väänäsen tapulit ovat kestäneet ajan myrskyjä vastaan, koska ne ovat heti alusta lähtien olleet tukevarakenteisia. Tapulin on pitänyt myös kestää raskaat kirkonkellotkin.
Tapuleiden väreissä on pääsääntöisesti suosittu keltaista, valkoista ja punaista, mutta myös monivärisiä tapuleita löytyy. Tapulien väritys on vaihdellut vuosisatojen saatossa. Haukiputaan tapuli oli ensi vaiheessa tervattu, sitten maalattu punamullalla ja lopuksi keltaisella viimeisimmän korjauksen yhteydessä v. 2009. Tätä ennen tapulin kello-osan ja
lantertiinin seinät oli maalattu sinisellä, minkä moni saattaa vielä muistaakin.
Hyvin harvoin tapuleiden ulkoseinissä tai ovissa on maalauksia. Erikoisuutena kannattaa mainita Väänäsen tapuli Pudasjärvellä, jossa lienee ainoat tunnetut Mikael Toppeliuksen ulkomaalaukset. Toppelius suoritti maalauksen vuosina 1765–66. Tapuli valmistui v. 1761 ja se laudoitettiin v.1764 sen jälkeen, kun hirsikerrokset olivat ehtineet laskeutua. Väänäsen pohjoisimmat tapulit löytyvät Rovaniemeltä ja Kemijärveltä. Rovaniemen tapulia ei tosin enää ole. Kemijärven kirkko kuten Rovaniemenkin, tuhoutui Lapin sodassa loppusyksyllä 1944, mutta etäämpänä sijainnut tapuli säästyi. Renessanssityylisen tapulin Väänänen rakensi v. 1774.
Heikki rakensi ja korjaili kirkkojakin
Paitsi tapuleita, niin Väänäsen tiedetään rakentaneen ainakin yhden kirkon, nimittäin Utajärven kirkon vuonna 1762 ja myös sen tapulin kaksi vuotta myöhemmin. Utajärven kirkko on myös niitä harvoja länsitornillisia pitkäkirkkoja, joita on säilynyt näihin päiviin saakka vain 11 kappaletta.
Väänästä pidetään myös Kuivaniemen vuosina 1761–1762 valmistuneen vanhan kirkon ja v.1775 valmistuneen kellotapulin rakentajana. Väänäsen kellotapulia ei enää ole, vaan nykyisen kirkon länsipäässä sijaitsevan tapulin on rakentanut Juho Ellilä v.1878.
Tapulit ovat olleet salamojen suosiossa. Niinpä Iin vanhan v. 1695 rakennetun kirkon tapuliin iski salama Perttulinpäivänä 23.8.1942. Sekä tapuli että kirkko paloivat. Vain kiviaita jäi. Kirkkotarhassa voi vielä erottaa jäljelle jääneissä männyissä toisen puolen palaneen nilalle.
Hailuodon vanhan kirkon palo alkoi tapulista. Syttymissyystä on kiertänyt monenmoisia tarinoita. Kerrotaan salaman iskeneen kirkkaalta taivaaltakin. Todennäköisin syy lienee vahinko, sillä kerrotaan tapulissa olleen kaksi tervatynnyriä, joista olisi vuotanut jonkin verran tervaa lattialle. Sitten vain kytevä natsa ja asia on sillä roihu. Kirkon ja tapulin paanuthan oli pari vuotta aikaisemmin tervattu. Kirkko oli aikoinaan Suomen vanhin pitkäkirkkomme, vuodelta 1620. Tapulin Väänänen rakensi vuonna 1760.
Väänänen suoritti rakentamisen ohessa myös mm. kirkkojen korjauksia. Muhoksen kirkon hän korjasi v. 1774 sekä Kempeleen vanhan kirkon vuosina 1775–1783 ja 1784–1786 . Nyt Kempeleen kirkossa on jälleen menossa iso korjausvaihe.
Heikki Väänänen
Ylikiiminki ( 1724–1789 )
Rakentanut 13 tapulia ja yhden kirkon
Jäljellä vielä:
Haukiputaan kirkon kellotapuli
Pudasjärven kirkon kellotapuli
Utajärven kirkon kellotapuli
Siikajoen kirkon kellotapuli
Kempeleen kirkon kellotapuli
Simon kirkon kellotapuli
Kemijärven kirkon kellotapuli
Ylikiimingin kirkon kellotapulin alakerta
Utajärven kirkko
Lähteitä: Pudasjärven seurakunnan historia, Jouko Vahtola 1981; Haukiputaan seurakunnan historia, Jouko Vahtola 1980; Suomen kirkot, Kempeleen kirkko, Lars Pettersson, Heikki Hyvönen, 1991; Kirkkojemme vanhat tapulit, Sakari Salokangas 1967; Väänästen varsiteiltä; Väänäset Pohjois-Pohjanmaata asuttamassa, Asser Väänänen, 2000; Pohjois-Suomalaisia kirkkoja , Kari Holma 2017; Akvarellit ja valokuvat, Kari Holma.