Kunnat kilpailevat asukkaista ja yrityksistä. Niitä tarvitaan, jotta saadaan veroeuroja ja voidaan järjestää palveluja. Iissä asia tuli esille viimeksi viikko sitten kunnanvaltuuston kyselytunnilla. Iin kunta on hyvässä maineessa, mutta ei niin hyvässä, että väkilukua oltaisiin saatu toivottuun nousuun. Ei, vaikka niin moni oululainen uhkasi kuntaliitoksen jälkeen muuttaa Iihin.
Kyselytunnilla väläytettiin mahdollisuutta laskea veroprosenttia puolella prosenttiyksiköllä. Kunnanjohtaja totesikin, että puolen prosentin pudotuksella saatava 350 000 euron verotulojen menetys olisi pieni markkinointiraha, jos sillä saataisiin houkuteltua lisää väkeä kuntaan.
Veroprosentin laskusta ei varsinaisessa valtuuston kokouksessa edes keskusteltu, sillä kukapa olisi taannut, että juuri tuo asia olisi ollut oleellinen lisäämään Iin kunnan vetovoimaa.
Kannattaisiko ottaa mallia Oulun eteläisestä naapurista Kempeleestä? Siellä kunta sai valtavat sympatiat Kempelehalii-kyltillään. Kirjoitusvirhe on poikimassa halaamiskisoja ja muuta halaamisaiheista toimintaa.
Ii on Suomen lyhin kunnan nimi ja kuntakyltti niin lyhyt, että siihen on vaikeaa saada kirjoitusvirhettä mahtumaan. Onhan se tosin liikuntahalli jo rakenteilla, lieneekö sen nimeksi tulossa Iihalii.
Kunnissa tehdään tosissaan töitä kunnan imagon ja houkuttelevuuden eteen. Imago ole yhdestä kyltistä kiinni. Positiivinen uutisointi on mukavaa plussaa, mutta ei se mahda saada ketään muuttamaan kuntaan.